Geplaatst op: 10-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN

Beste reisidee van 2019 is FlyGRN
Van links naar rechts: Steven van der Heijden, Jelle Bekerovi, Jolanda Degen en Louis Frankenhuis.
FlyGRN is gisteren op de vakdag van de Vakantiebeurs uitgeroepen tot het beste reisidee van 2019. FlyGRN, spreek uit FlyGreen, is een metazoekmachine en boekingsplatform dat gratis de CO2-uitstoot van je vlucht compenseert. Ze wonnen van Maps Untold en Airtrotter.


De drie kandidaten werden door een jury bestaande uit Louis Frankenhuis, Jolanda Degen en Steven van der Heijden beoordeeld. De winnaar ging naar huis met een gratis stand op de Vakantiebeurs 2020 en gratis coaching door het Travel Impact Lab. De verkiezing voor het beste reisidee werd dit jaar voor de tweede keer door ANVR georganiseerd.


FlyGRN: gratis CO2-compensatie

Oprichter Jelle Bekirovi van FlyGRN heeft als missie de schadelijke impact van reizen te verminderen. Helaas compenseert minder dan 1 procent van de reizigers de CO2-uitstoot van de vlucht. Wie via FlyGRN een ticket boekt, compenseert altijd zijn vlucht omdat FlyGRN 50% van haar commissie inzet als compensatie. Om te zorgen dat mensen minder vliegen, biedt de website ook alternatieve minder schadelijke vervoerswijzen aan. De jury was wel kritisch op het businessmodel omdat zij in een markt die al geconsolideerd is, genoegen nemen met de helft van de commissie. Ze wonnen toch omdat ze in een groeimarkt van duurzaam reizen opereren en het product al werkt. De jury adviseerde vol in te zetten op alternatief en minder schadelijk vervoer. Bekirovi verwacht dat met de sympathiefactor in de hand, zijn platform het verschil bij de consument zal maken.


Leuk detail voor de Nederlandse markt, je kunt ook accommodaties in Nederland boeken. Op de hoogste positie in de site worden de vliegreizen verkocht, gekoppeld aan de mogelijkheid tot de compensatie voor de CO2-uitstoot. Daarna komt de sectie ‘wil je het echt duurzaam houden, blijf dan in Nederland’. Vervolgens wordt aanbod van Nederlandse hotelarrangementen gepresenteerd. Dit aanbod is van touroperator Kras, onderdeel van TUI.

flygrn.com/nl


Maps Untold: Maatwerkreizen zelflerend algoritme en Artificial Intelligence

Verliezend finalist Maps Untold had een softwaretool ontwikkeld waarmee reisagenten snel een persoonlijk reisprogramma voor klanten kunnen samenstellen en boeken. Deze studenten van de TU Eindhoven gooien een zelflerend algoritme en Artificial Intelligence in de strijd om uit de enorme bak met data de juiste reisonderdelen een maatwerkreis te presenteren. Het algoritme wordt nu door 20.000 studenten in heel Europa getraind. De jury zag ook in dat AI en zelflerende algoritmes de toekomst zijn maar twijfelde of de grote investeringen wel rendabel te maken zijn.

www.mapsuntold.com


Airtrotter: Geld verdienen met je eigen vakantie

Ook Airtrotter zit ook op de markt van het zelf samenstellen van reizen maar richt zich op de consument. Oprichter Stefan Dammers kwam op het idee toen hij zelf een reis naar Japan wilde plannen maar verdwaalde in het enorme aanbod. Innovatief aan Airtrotter is dat je de reis van een ander kunt kopiëren en in real time actuele prijzen en aanbod ziet. De ontwerper van de reis verdient dat ook wat geld terug. In twee maanden tijd hebben consumenten als 1.500 reizen aangemaakt. En met dat concept onderscheidt Airtrotter zich van de concurrentie. Wat niet zo innovatief is dat traditioneel wordt uitgegaan van een bestemming. Voor de accommodaties wordt gebruik gemaakt van Booking.com en voor de excursies van Viator (een bedrijf van TripAdvisor).

www.airtrotter.com


Leren van mislukkingen

Dat niet alle startups succesvol zijn, vertelde als intermezzo ondernemer Niels de Greef die de stekker uit zijn bedrijf ParkFlyRent moest trekken. Het idee was nog wel zo sympathiek en net als vele succesvolle andere disruptieve bedrijven geboren uit een persoonlijke ergernis. Het viel Niels namelijk op dat hij meer betaalde voor het parkeren van zijn auto op de luchthaven dan voor de tickets. Hij bedacht dat consumenten die gaan vliegen, tijdens de reis hun auto kunnen verhuren aan reizigers die aankomen en een huurauto zoeken. Het concept was eenvoudig en leek een bloeiende toekomst tegemoet te gaan maar toch lukte het niet. Ze haalden veel geld bij investeerders op maar de omzet bleef achter. Dat kwam omdat de verhuurmarkt in elkaar klapte en ze de prijzen niet meer zelf konden bepalen. En omdat ondanks een positieve pilot mensen toch minder bereid waren hun auto te verhuren. Volgens Niels betekent deze mislukking niet dat je dergelijke ideeën niet meer moet uitproberen: "Je moet het vooral gewoon doen. Wel is het belangrijk om van te voren al te bepalen wat het moment is om er uit te stappen.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, maatwerkreizen, vakanties, luchtvaart

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...