Omzet bioscopen groeit bij licht dalend bezoek
Volgens bestuurslid Hajo Binsbergen van de Filmdistributeurs Nederland waren het warme weer, het beperkte aanbod aan blockbusters en het WK voetbal de voornaamste oorzaken dat het bezoek tegenviel. In het najaar leefde het bezoek weer op.
Muziekfilms in trek
Het mag geen verrassing heten dat met name ‘Bohemian Rhapsody’ sterk heeft bijgedragen aan de hoge bezoekcijfers in het najaar. De film werd maar liefst 1,3 miljoen keer bezocht en het einde lijkt nog niet in zicht. Dat de film in de top 3 komt van best bezochte films van de afgelopen 5 jaar is dan ook zeer waarschijnlijk. Ook ‘A Star Is Born’ en ‘Mamma Mia! Here We Go Again’ trokken veel mensen naar de bioscoop in de tweede helft van 2018.
Bezoek Nederlandse films
Films van eigen bodem waren dit jaar minder in trek dan vorig jaar; het bezoek daalde met 8 procent. Het marktaandeel kwam uit op 11 procent. ‘Bon Bini Holland 2’ trok de meeste bezoekers gevolgd door ‘Bankier van het Verzet’.