Geplaatst op: 11-01-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch

Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch

Ellenlange rijen voor de Egyptische piramiden, enorme drukte om een glimp op te vangen van de Mona Lisa en drommen mensen voor een foto van de wereldberoemde zonsondergang op het Griekse eiland Santorini. Het overgrote deel van de vakantiegangers mijdt deze drukke toeristische plaatsen het liefst, maar bezoekt ze desondanks toch. Dat blijkt uit recent onderzoek van Zoover onder meer dan 2.000 respondenten. 


NBTC NIPO Research onderzocht in opdracht van reviewplatform Zoover of en waarom vakantiegangers toeristische bestemmingen bezoeken. De conclusie is opvallend: maar liefst twee derde van de ondervraagden mijdt het liefst drukke toeristische plaatsen, maar dat weerhoudt ze er niet van om die plaatsen te bezoeken. De reden dat ze tóch in de lange rijen of de mensenmassa aansluiten voor een lokale trekpleister? Vooral omdat de plek historische of culturele waarde heeft en omdat ze er toch een keer geweest willen zijn. 


Kunnen zeggen dat je er bent geweest

De reden dat vakantiegangers de toeristische hoogtepunten bezoeken, verschilt per leeftijdsgroep. Zo is het voor 64 procent van de vakantiegangers tussen de 18 en 24 jaar belangrijk om te kunnen zeggen dat ze op de plaats zijn geweest; terwijl dit voor maar 40 procent van de 65- tot 74-jarigen geldt. Zij gaan vanwege de historische of culturele waarde van de plek. Opvallend is dat senioren in vergelijking met andere leeftijdsgroepen het vaakst de toeristische plaatsen bezoeken zodat ze er met anderen over kunnen meepraten. 


Vakantiefoto’s delen op social media

Het delen van foto’s op social media is een belangrijk onderdeel geworden van de vakantie. Dit geldt met name voor jongeren. Hoe ouder we worden, hoe minder leuk we het vinden om vakantiefoto’s op social media te delen. Ook zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen: vrouwen vinden het beduidend leuker dan mannen om hun vakantiekiekjes met hun volgers te delen (31% vs. 24%). Verder geeft meer dan één vijfde van de Nederlanders toe soms te vergeten te genieten van de vakantie omdat ze te druk zijn met foto’s maken.

Link: https://www.zoover.nl/
Trefwoorden: Onderzoek, toeristische bestemmingen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...