Geplaatst op: 11-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Young professionals in de branche

Tom Clarijs Campingpark De Bongerd

Young professionals in de branche
In een serie artikelen laten we een aantal young professionals in onze branche aan het woord. Het spits wordt afgebeten door Tom Clarijs die op zijn 27ste al leiding mag geven aan Campingpark De Bongerd. Deze camping in het Noordhollandse Tuitjenhorn won in 2018 de Award Het Vakantiepark van de Toekomst. Eigenaren Peter en Wilma Vriend schoven graag hun jonge protegé in de schijnwerpers om het unieke verhaal achter de Bongerd te vertellen.

Tom Clarijs (27) is twee jaar geleden vanuit Brabant aan de slag gegaan bij de Bongerd. Hij heeft na een MBO-opleiding bij de NHTV (nu Breda University of Applied Sciences) de opleiding Manager Recreatie-onderneming gevolgd. Na zijn afstuderen heeft hij een hele periode bij Landal gewerkt. Ondanks het feit dat ze daar goed met jonge talenten omgaan, was de backofficefunctie daar niet wat hij zocht en heeft toen op een camping in de Ardennen gewerkt. Daar realiseerde hij zich dat van een operationele functie zijn hart echt ging kloppen waarna de Bongerd op zijn pad kwam. "In de gesprekken met Wilma en Peter was de klik zo goed dat ik heb besloten naar Noord-Holland te verhuizen en bij de Bongerd aan de slag te gaan”, vertelt een enthousiaste Tom die nog uitblaast van een mooi maar druk seizoen: "2018 was een super mooie zomer en dan zie je zoveel blije gezichten, daar doe je het allemaal voor.”


Hoe zou je de Bongerd als recreatiebedrijf willen typeren?

"De Bongerd is een kindercamping voor kinderen tot 11 jaar. Dat streven we ook na en daar zetten we doelbewust op in. Voor die doelgroep is het gewoon een heel leuk park. We kaderen alles voor diverse leeftijdsgroepen in. De ene glijbaan is uitdagender dan de andere en dat laten we overal in terugkomen. Naast de camping hebben we ook een dagattractiepark de Holle Bolle Boom.”



Heb je dan zorgen over de vergrijzing en de terugloop in kamperen?

"Indirect ben je daar wel mee bezig. We hadden hierachter een natuurkampeerterrein bedacht voor een andere doelgroep. Maar dat zien we meer verschuiven naar glamping en chalets. Je moet continu mee blijven bewegen met de tijd en dat maakt het juist zo leuk om in deze branche te werken. Wat dit jaar leuk is, kan volgend jaar helemaal niet meer leuk zijn. Als het dit jaar slecht weer is, komen er voor volgend jaar minder boekingen. We plukken nu de vruchten van de afgelopen mooie zomer maar als het dit jaar in de zomer gaat regenen dan hebben we het ook wel lastig.”


Wat is je functie binnen de Bongerd?

"Ik ben in eerste instantie binnengekomen als teamleider park met als voornaamste rol de parkreceptie aan te sturen en alles op het campingpark op me te nemen. Ik stap nu samen met mijn collega Mariska nog meer richting Peter en Wilma maar we zijn heel nadrukkelijk een team van vier. We gaan met z'n alleen zorgen dat de kar de goede kant opgaat. Als er beslissingen worden genomen, doen we dat met z'n vieren. Dagdagelijks doe ik het operationele deel, Mariska zit op HR, Peter houdt zich bezig met de financiën en development en Wilma zit vooral op thematisering.”


Je bent 27 jaar, had je toen je aan je recreatieopleiding begon, kunnen denken dat je nu al leiding zou geven aan een recreatiebedrijf?

"Ik heb altijd gezegd dat ik rond mijn dertigste parkmanager wilde zijn. Dat is mijn ambitie en was het uitgangspunt toen ik hier in gesprek kwam. Dat het zo snel gebeurd, had ik niet helemaal verwacht. Maar ik heb het nu, als een extra uitdaging, wel nodig.”


Is het je bedoeling om het bedrijf van Peter en Wilma over te nemen?

"Je weet niet wat de toekomst gaat brengen maar het is duidelijk dat er een tijd komt dat Peter en Wilma minder in het bedrijf willen doen. Maar een bedrijf als de Bongerd ga je niet zomaar overnemen.”



Zit je familie in de recreatie?

"Mijn familie komt niet uit de recreatiebranche. Mijn vader werkt in de haven en mijn moeder bij de universiteit. Ik moet daarin mezelf uitvinden. Het is niet zo dat het recreatievak me met de paplepel is ingegoten.”


Wat vind je leuk aan dit werk. Ik zie je enorm stralen.

"Dat je overal kunt bijspringen, iedereen kunt coachen en vooral bezig bent met de samenwerkers die zorgen dat de gasten een onbezorgde vakantie of een dagje uit hebben. Als we een vlekkeloze dag hebben, ben ik content.”


Je bent best jong voor de functie want in de zomer ben je feitelijk burgemeester van een klein dorp.

"Je moet wel een peoplemanager zijn om dat goed onder controle te houden. Ook vooral niet bang zijn om eerlijk je mening te geven. Uiteraard is de gast koning maar je moet blijven staan voor het product dat je hebt. Dat product kun je niet veranderen, als dat niet past bij de gast, moet je dat eerlijk zeggen. Met vaste gasten hebben we bijvoorbeeld altijd kennismakingsgesprekken voordat ze hier komen staan. Dan durf ik best te zeggen dat we niet het campingpark zijn wat ze zoeken. En dat het beter is dat we ze geen contract aanbieden.”



Jullie noemen medewerkers, samenwerkers. Hoe komt dat zo?

"We hebben hier echt het idee dat we het samen moeten doen. Het bedrijf is zo groot dat je niet overal een Tom of wie dan ook kunt neerzetten. Dat gaat gewoon niet werken; we hebben alles en iedereen nodig.”


Hoe gaat het met de Bongerd?

"Het belangrijkste is dat we het team in een positieve flow hebben gebracht en dat zie je in de resultaten. Alles wat we voor ogen hadden wordt beter en de beoordelingen gaan omhoog. Dit zorgt indirect voor een stimulans om het nog beter te willen doen”


De afgelopen zomer met heel lang mooi weer moet ook de Bongerd goed hebben gedaan.

"We hebben dit jaar wel een piek gemaakt. De omzet groeide met 8 procent. Het is gewoon super goed geweest en hebben heel de zomer vol gezeten. Opvallend is dat we in de horeca niet zo sterk hebben gepiekt. Dat komt aan de ene kant omdat je op het terras op je maximale capaciteit werkt en aan de andere kant dat gasten ’s avonds niet meer naar het restaurant komen. Die zijn meer bij de tent blijven barbecueën want met warm weer en de kinderen die de hele dag buiten hebben gespeeld, gaan gasten in de avond eerder naar de tent. Ze zijn dan uitgepuft. We willen kijken hoe we daar in de toekomst op kunnen inspelen met bijvoorbeeld een barbecueavond. Dat zijn dingen waar we zelf meer het initiatief moeten nemen en ideeën moeten krijgen. Dat is ook de reden dat mijn rol verschuift zodat je daar ook meer in kunt doen.”


Waar zitten qua bezetting de uitdagingen?

"In het voorseizoen zitten we goed, in de zomer vol maar loopt de laatste week altijd wat lastig maar het naseizoen blijft lastig. Voor de toekomst hebben we echt meer verhuuraccommodaties nodig. We hebben nog 10 ha beschikbaar maar daar moet de bestemming worden omgezet van recreatief 1 naar recreatief 2. Het lastige daaraan is dat we van de gemeente alles in 1 jaar moeten bouwen en dat willen we liever niet.”


Waarom niet?

"We willen alle investeringen uit eigen middelen financieren. Het uitgangspunt bij de Bongerd is dat we geen geld lenen omdat we een investering versneld willen realiseren. Daarom doen we alles gefaseerd zoals we dat ook bij het buitengebied hebben gedaan.”


Wat staat er qua vernieuwingen allemaal op stapel bij de Bongerd?

"Op dit moment heel veel. We gaan meer dingen automatiseren en met Every Office diverse diensten achter de schermen aan elkaar knopen. We gaan met minder papier werken en willen meer dingen in de cloud hebben. We hadden in het verleden te veel mankracht nodig om alles achter de schermen goed te laten verlopen.”


En de gasten wat gaan die zien?

"Bij het buitenspeelgebied komt een 275 m2 groot buitenbad met twee waterglijbanen. Dat is een flinke uitbreiding voor de gasten in de komende zomer. In januari gaat de eerste schop de grond in en in mei moet het klaar zijn. Daar zit wel heel wat druk achter. Tegelijkertijd pakken we het binnenbad Plons aan met bijvoorbeeld nieuw tegelwerk.”



Is de Bongerd een sterk van boven aangestuurde organisatie?

"Mijn uitgangspunt is dat als je er niet bij bent, je het niet ziet. Natuurlijk probeer je overal te zijn maar er lopen zoveel meer samenwerkers rond. We moeten met z’n allen het product verbeteren en verrijken. Dan zorg je dat er ruimte is voor teamleiders om met ideeën te komen. Zij zijn onze ogen en zien soms meer dan wij. Er loopt ook hier veel kwaliteit rond en aan ons is de taak om hen de ruimte te geven om hun ideeën uit te werken en met ons daarover te brainstormen. Zo zien we voor de avonden in de zomer zoals eerder gezegd een uitdaging.”


Is het voor jullie lastig om aan personeel te komen?

"Dat speelt in heel de markt en natuurlijk hier ook. Er is gewoon veel meer keuze, de werkloosheid wordt minder en dat zorgt er ook voor dat de functies die het moeilijkst gevuld worden, nog moeilijker gevuld worden. Zo hebben we de afgelopen jaren al een uitzendbureau moeten inschakelen om vacatures in de schoonmaak te vervullen. Je merkt dat de markt verschuift en daarin zijn we ook zoekende. Voor de horeca merken we dat het ook heel lastig is om in de zomer de gaten te vullen.”


Helpt het omdat jullie ook dagrecreatie hebben en het hele jaar werk kunnen bieden?

"Dat zorgt ervoor dat je mensen het hele jaar door werk kunt aanbieden. We hebben nu wat meer mensen aangehouden om in de zomer meer in control te zijn doordat we op die manier een stabiele basis hebben. Aan die ervaren krachten voegen we een jongere en wellicht wat minder ervaren samenwerker toe die buiten het seizoen in de weekenden komen werken en het prima vinden om in de zomer weer volledig mee te draaien.”


Bedienen jullie met de dagrecreatie een regionale markt?

"Zeker, mensen kunnen hier een jaarabonnement afsluiten en we hebben dus heel veel terugkerende gasten. Qua prijs zit het abonnement niet zo hoog en daardoor zullen gasten ook sneller een abonnement kopen wat voor ons weer een vaste inkomstenbron is. We merken dat mensen met een abonnement daarom ook vaker komen en dan doen ze weer een hapje en een drankje waardoor wij weer meer inkomsten genereren.”


Wat zie je als grootste uitdaging voor de Bongerd?

"De marketing. Wat de Bongerd wil zijn, is duidelijk, ons product is duidelijk alleen hoe we dat gaan vermarkten zal continu veranderen. We hebben nu één persoon drie dagen op social media en die rol zal wellicht in de toekomst veranderen. Er zullen meer ogen op gericht moeten zijn.”


Hoe zit jullie marketing in elkaar?

"We hebben op dit moment de volledige marketing op het internet gericht. We zijn gestopt met de krantjes en doen vooral Facebook en Google Adwords. Je zoekt natuurlijk de kanalen waar de juiste gasten op zitten en dat is continu zoeken. Google verandert ook continu en moet je het weer opnieuw instellen. Dat blijft een mooi spel en maakt die functie uitdagend en lastig in te vullen.”


Worstelen jullie met social media?

"Verwachtingsmanagement is heel belangrijk, je moet je vooral niet anders voordoen dan je bent want iedereen durft online wat te zeggen. Dat zie je steeds sneller gaan. Je moet daarin goed in control zijn en dat voorblijven want niemand wil een slechte recensie. Uiteraard zijn die er en je moet daarvan leren. Maar eigenlijk ben je dan al een stap te laat.”



In welke markt willen jullie nog groeien?

"Ik denk dat we buiten de regio nog heel veel te winnen hebben. Daar hebben we het afgelopen jaar meer op ingezet en hebben bijvoorbeeld meer gasten vanuit Brabant deze kant op gekregen. Ik denk dat we door een betere spreiding van marketingacties over het hele land meer kunnen halen dan we nu doen. Maar hier moeten tal van overwegingen gemaakt worden.”


Wat zou je nog heel graag realiseren bij de Bongerd?

"De invulling van een nieuw park. Daar met nieuwe verhuuraccommodaties komen en het park zo invullen dat het leuk en bij de tijd is. Vol met verrassingen voor de gasten, liefst ook wat meer gericht op groepsaccommodaties zodat we in weekenden buiten het seizoen ook meer kunnen doen. Naar mijn mening zijn wij het ideale Campingpark voor een familieweekend met jonge kinderen”


Heb je nog een tip voor studenten die nu studeren voor manager recreatieonderneming?

"Als je ergens ambities voor hebt, moet je er zelf voor gaan en er alles aan willen doen om daarin jouw rol te pakken. Ik vind het wel belangrijk dat je niet beter gaat voelen dan een ander, want samen sta je sterk. Wanneer je echter eerst van school komt mag je eerst ook best nederig maar streverig zijn. Je kunt evengoed als medewerker dingen toevoegen aan een bedrijf door jezelf goed te laten zien en op die manier je doorstroming te vinden. Als je goed bent dan zal dat ook gezien worden.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, noord-holland

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...