Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Compactere en kortere Vakantiebeurs trekt evenveel bezoekers

Compactere en kortere Vakantiebeurs trekt evenveel bezoekers
De Vakantiebeurs in de Utrechtse Jaarbeurs is dit jaar door 103.312 mensen bezocht. Ongeveer evenveel als vorig jaar. Doordat de beurs een dag korter was dan in 2017, vier in plaats van 5 dagen, groeide het dagbezoek fors. Vanwege de compactere beurs en groter aantal activiteiten was volgens de organisatie de belevingsdichtheid hoger dan ooit. Volgend jaar wordt de 50ste editie van de beurs gehouden.


Bart Meijer, brandmanager Vakantiebeurs: "We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Samen met de reisbranche hebben we met dit geweldige vakantiefestijn het vakantie- en boekingsseizoen 2019 geopend. Dit jaar was de beurs compacter maar met meer exposanten dan vorig jaar.”


Bezoekers Vakantiebeurs zijn echte vakantie-bigspenders

71 procent van de bezoekers van de Vakantiebeurs geeft aan geïnteresseerd te zijn in Europese vakantiebestemmingen. Meer dan tweederde van het bezoek heeft daarnaast interesse om landen buiten Europa te bezoeken. 20 procent richtte zich tijdens het bezoek op Nederland. Dit blijkt uit onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2019.


De aantrekkende economie manifesteert zich ook in stijgende vakantie-uitgaven. Gemiddeld is men van plan € 3.573 per persoon aan vakanties uit te geven in 2019. Dat is bijna drie maal zoveel als de gemiddelde Nederlander aan vakanties uitgeeft. Bezoekers aan de Vakantiebeurs zijn dus echte vakantie-bigspenders.


Dagje uit

Dat de Vakantiebeurs een echte uit-beleving is, wordt bewezen doordat bijna de helft van de bezoekers (43%) komt voor een gezellig dagje uit. Daarnaast kwamen bezoekers met name om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%), verder staat het ontdekken van nieuwe reisbestemmingen met 63 procent op de tweede plaats. Ruim een derde (34%) is naar het reisevenement geweest voor persoonlijk contact met (reis)experts & locals. Dit onderschrijft ook de enquête van de Vakantiebeurs, waarin werd aangetoond dat mensen steeds meer behoefte hebben aan persoonlijk advies vanwege het sociale aspect en het feit dat ze in de internetjungle vaak door de bomen het bos niet meer zien.

Trefwoorden: beurzen, vakantiebeurs, reizen, vakanties

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...