Geplaatst op: 15-01-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

KLM en Consumentenbond blijven het oneens. No-show-rechtszaak definitief

KLM en Consumentenbond blijven het oneens. No-show-rechtszaak definitief

Het gesprek tussen KLM en de Consumentenbond over het schrappen van de no-show bepaling uit de algemene voorwaarden is op niets uitgelopen. Daarom sleept de Consumentenbond de luchtvaartmaatschappij voor de rechter.

 

De Consumentenbond vindt de no-show clausule van KLM onrechtmatig, omdat het ‘onredelijk bezwarend’ is voor consumenten. De clausule geldt voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en een terugvlucht, een rondreis of een vlucht met overstap. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de klant toch gebruik wil maken van het restant van zijn vlucht, bijvoorbeeld de retourreis, dan rekent KLM een forse extra bijdrage. Deze kan oplopen tot maximaal €3000. De Consumentenbond gaat de rechter vragen deze algemene voorwaarde nietig te verklaren.

Lucratief

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De balans tussen wat luchtvaartmaatschappijen mogen en consumenten moeten is volledig scheef. Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald. Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen, kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel.’

Verbod

De Consumentenbond vindt dat een verbod op no-show clausules moet worden opgenomen in de Europese wet inzake passagiersrechten. Combée: ‘De behandeling van die passagiersrechten ligt alleen al jaren stil. Dat is zuur, want nu ben je genoodzaakt om per vliegtuigmaatschappij de zaak voor de rechter te brengen. Bovendien is het niet gezegd dat als je je recht haalt in Nederland, de luchtvaartmaatschappij zijn voorwaarden ook aanpast voor reizigers uit andere landen.’

De Consumentenbond strijdt samen met Europese zusterorganisaties tegen het no-show beleid van diverse luchtvaartmaatschappijen. Behalve KLM, liggen ook British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin onder vuur.

Link: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2018/klm-en-consumentenbond-blijven-het-oneens.-no-show-rechtszaak-definitief
Trefwoorden: no-show clausule, rechtzaak, consumentenbond

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.