Bouwmarkt Praxis Maastricht maakt plaats voor Leisure Boulevard
Glow Golf – Space Jump – Basic Fit wel of geen synergie?
Bekend zijn ook de Avontura’s, Indoor Speeltuinen en Krazy Kangaroo, een door Optisport in eigen beheer ontwikkeld indoorconcept. Optisport is een keten die veelal risicodragend gemeentelijke sport- zwemaccommodaties exploiteert en met een nieuwe invulling een hogere opbrengst realiseert in overtallige gymnastiek lokalen en tennishallen.
Bezoek de Expert Meeting Retailtainment – 29 januari 2019: Expertmeeting Retailtainment – waar retail en
leisure elkaar ontmoeten! Binnensteden, winkelcentra en shopping malls zullen
om de consument te blijven boeien, meer entertainment moeten gaan bieden. Het
integreren van retail en entertainment noemen we retailtainment en wordt dé
reddingsboei voor het funshoppen. Nu en in de toekomst zal het integreren van
entertainment de retailbeleving rijker maken en zorgen voor extra transacties.
Lees hier meer over op: https://www.nritmedia.nl/events/20/expertmeeting-retailtainment/?topicsid=
Goede bereikbaarheid en gratis parkeren zeer belangrijk
De nieuwe Leisure Boulevards zijn allemaal ontwikkeld aan de randen van de stad, makkelijk bereikbaar met veelal gratis parkeerplaatsen. In de directe omgeving vindt men er vaak enkele bekende fastfoodgiganten zoals McDonalds en KFC met enkele grote weidewinkels zoals Intratuin of Decathlon. Een groot bioscoopcomplex is er ook vaak te vinden met uitbaters van o.a. Kinepolis, Pathe of VUE. Het geheel wordt compleet gemaakt met formulerestaurant van Happy Italy (Pizza’s), Beeren (Hamburgers) en een wereldrestaurant of een wokconcept. Wie kijkt naar de nieuwe locaties waaronder Leisure Dome Kerkrade en Breepark Breda ziet een aantal overeenkomsten. De belangrijkste is volumebouw in meerdere lagen zodat er een gestapelde huurprijs wordt gerealiseerd die daarmee in de buurt komt van de commerciële huurprijzen van traditioneel vastgoed.
Kangaroo Enschede
Langzamerhand zien ook
zij dat er mogelijkheden zijn voor de leisure in plaats van alleen maar standaard
retailaanbod. Een van die ontwikkelaars is het bedrijf Wyckerveste Adviseurs
die de Leisure Dome in Kerkrade hebben ontwikkeld en de onlangs geopende
Leisure Boulevard in Maastricht. Zij zijn op dit moment op meerdere plaatsen in
ons land actief met de ontwikkeling van grootschalige leisure-achtige
vastgoedaccommodaties. Mede door de opmars van internetaankopen zijn er meer leegstaande
locaties ontstaan die geschikt zijn voor een leisure-achtige invulling. Met een
slimme aanpak van de bouw en de clustering van de juiste leisure exploitanten is
men in staat dergelijke formule te bouwen.
De hoge huurprijs per m2 was vaak de bottleneck
De gemiddelde huurprijs voor een trampolinepark, indoor speeltuin of glowgolf ligt gemiddeld tussen de € 45,- en € 85,- per m2 per jaar. Er zijn uitschieters naar boven en beneden afhankelijk van omvang, activiteiten, huurtermijn en aantrekkingskracht. Zo weet ik dat er een trampolinepark gevestigd is in een oude fabriekshal met een huur van slechts € 25,- per m2 per jaar. In een van de nieuwere locaties zien wij ingroei modellen bij een huurperiode van minimaal 10 jaar te beginnen met een aanvangshuur in het eerste jaar van € 75,- per m2 per jaar naar wel € 125,- m2 per jaar. In dit laatste geval zien wij problemen ontstaan wanneer men, na enige jaren, in de hoogste schaal terecht komt.
Morgen behandelen we de
eerste case JumpSpace
Overmorgen richten we het
vizier op Glow Golf
Leisure Dome Kerkrade: http://www.leisure-dome.nl/
Vastgoedontwikkelaar: http://www.wyckerveste.nl/