Nieuwe verkeersverdelingsregel voor Schiphol en Lelystad
Uitgangspunt van de nieuwe regeling is dat het netwerkverkeer op Schiphol essentieel is voor de economisch waardevolle functie van de nationale luchthaven als belangrijke hub in Europa. Conform het Aldersakkoord wil het kabinet Lelystad Airport ontwikkelen als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol, zodat op Schiphol ruimte kan worden geboden om het (inter)continentale netwerk te versterken.
25 duizend slots te verdelen
Om in de eerste fase te zorgen voor borging van de doelen van het kabinet zal, na een nationale marktconsultatie, een nieuwe verdeling worden ingesteld die de slotcoördinator opdraagt om bij de eerste 25.000 slots op Lelystad Airport een prioriteit toe te kennen aan verkeer dat afkomstig is van Schiphol. Maar nieuwe vluchten zijn ook mogelijk. Dat is anders dan in het Regeerakkoord is afgesproken maar onvermijdelijk vanwege de kritiek van de Europese Commissie op de oude regeling. De nieuwe verdeling regelt bovendien dat de slots die achterblijven op Schiphol moeten worden ingevuld met vluchten naar transferbestemmingen.
Schiphol legt focus op transferbestemmingen
Onderdeel van de VVR is een bestemmingenlijst met bestemmingen die van Schiphol mogen worden gevlogen op de slots die zijn vrijgekomen door verplaatsing naar Lelystad Airport. Dit om te voorkomen dat maatschappijen de vrijgekomen ruimte op Schiphol alsnog benutten voor niet-transfer bestemmingen. Hiertoe wordt een lijst opgenomen van bestemmingen waar op basis van het huidig gebruik minimaal 10% van de passagiers transferpassagier is. De bestemmingenlijst voor Lelystad Airport wordt geschrapt. Dit houdt in dat maatschappijen vrij mogen kiezen waarheen ze vliegen vanaf Lelystad Airport, passend binnen de luchthaveninfrastructuur.
Internetconsultatie
De minister gaat de komende maanden laten onderzoeken welke vluchten naar verwachting naar Lelystad gaan verhuizen. Verder loopt er via www.internetconsultatie.nl een consultatie waar belanghebbenden hun zienswijze kenbaar kunnen maken. . De minister gaat er nog steeds van uit dat Lelystad Airport in 2020 open kan gaan alhoewel het wel heel moeilijk gaat worden.