Geplaatst op: 18-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Afsluitdijk trekt 700.000 bezoekers in 2018

Afsluitdijk trekt 700.000 bezoekers in 2018
Overhandiging onderzoeksrapport door Albert Postma ETFI (l) en Klaas Kielstra Fryslan (r)
Het aantal toeristen dat jaarlijks een bezoek brengt aan de Afsluitdijk is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Per jaar komen 700.000 toeristen naar de Afsluitdijk. Op Kornwerderzand is het bezoek zelfs vervijfvoudigd.


De Afsluitdijk is mede door de komst van het Afsluitdijk Wadden Center en Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 beter op de kaart gezet. Daarmee is goed ingespeeld op de landelijke groei van toerisme.


De resultaten van het onderzoek zijn op donderdag 17 januari 2019 gepresenteerd tijdens het symposium over het toerisme op de Afsluitdijk. Gedeputeerde Kielstra: "De in 2014 geschatte effecten van investeringen in een toeristische Afsluitdijk zijn realistisch geweest. Meer toeristen betekent meer kansen voor ondernemers in de kop van Noord-Holland en Fryslân. Straks met het fietspad langs de Waddenzee, de Vismigratierivier en het vernieuwde Monument zijn er nog meer mogelijkheden voor verdere groei.”


Waar is het bezoek gegroeid?

In opdracht van De Nieuwe Afsluitdijk deed NHL-Stenden University onderzoek naar het toeristisch bezoek aan de Afsluitdijk in 2018. Tussen 2014 en 2018 verdubbelde het bezoek op drie van de vier onderzoekslocaties (Monument noord- en zuidzijde en Kornwerderzand noordzijde). Het bezoek bij Kornwerderzand zuidzijde is bijna verzesvoudigd. De toegenomen belangstelling voor die locatie komt vooral door de opening van het Afsluitdijk Wadden Center. Op alle locaties hebben het mooie weer en het evenement Culturele hoofdstad een rol gespeeld. Zo was veertig procent van de bezoekers aan de Afsluitdijk in de regio vanwege Culturele Hoofdstad. Het aantal bezoekers aan de Afsluitdijk wordt door de onderzoekers in 2018 geschat op 613.000-754.000. Dat is ruim tweemaal zoveel als in 2014.


Wie bezoeken de Afsluitdijk?

De gemiddelde bezoeker was 54 jaar, drie jaar ouder dan in 2014. Een ruime meerderheid van de bezoekers (80 procent) kwam uit Nederland, 12 procent uit Duitsland en 2 procent uit België. Ten opzichte van 2014 is het aandeel Duitsers en Belgen enigszins gestegen, het aandeel bezoekers uit overig Europa en van buiten Europa juist iets teruggelopen.


Zo'n zestig procent van de bezoekers kwam in 2018 met de partner, 13% alleen, en 13% met kinderen tot 12 jaar. Van de bezoekers kwam 22 procent vanuit huis, 10 procent als dagtocht vanuit het vakantieadres en 28 procent op weg van of naar het vakantieadres. Voor anderen was het bezoek aan de Afsluitdijk onderdeel van een dagtocht. Opvallend is het hoge herhaalbezoek; 71 procent van de ondervraagden had de Afsluitdijk al eens eerder bezocht, 52 procent zelfs in datzelfde jaar.



Van de bezoekers beschouwt 81 procent de Afsluitdijk als een toeristische attractie en meer dan de helft van de bezoekers is op de hoogte van het feit dat de Waddenzee UNESCO Werelderfgoed is.


Waarom bezoeken ze de Afsluitdijk?

Bijna de helft van de ondervraagden stopte voor maximaal een half uur, 32 procent bracht een bezoek van een half tot twee uur. Vooral bij Kornwerderzand, de locatie van het Afsluitdijk Wadden Center, verbleven de bezoekers langer. Bezoekers komen vooral om te genieten van de omgeving en het uitzicht (64 procent) en iets te leren over de Afsluitdijk (52 procent). De kennis- en informatiebehoefte richtte zich vooral op de Afsluitdijk zelf (38 procent), de Waddenzee of UNESCO Werelderfgoed (23 procent), het IJsselmeer (20 procent), de natuur in het algemeen (13 procent) en de strijd tegen het water (12 procent). Ruim driekwart van de ondervraagden geeft aan de Afsluitdijk opnieuw te willen bezoeken.



Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Tijdens het symposium hebben ondernemers en overheden samen gesproken over het toerisme in Nederland en op de Afsluitdijk. Samen zochten zij naar hoe de regio nog meer kan profiteren van de groei en het aantal bezoeken aan de Afsluitdijk. De verwachting is dat de landelijke toeristische groei tot 2030 nog verder doorzet.


De Nieuwe Afsluitdijk De Nieuwe Afsluitdijk (DNA) is aanjager van ontwikkelingen op de Afsluitdijk. Diverse toeristische projecten zijn al uitgevoerd. Voor de marketing is samengewerkt met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, de marketingorganisaties Merk Fryslân, Holland boven Amsterdam en Marketing Groningen.

Link: https://www.deafsluitdijk.nl/
Trefwoorden: dagrecreatie, bezoekerscentra, monumenten, erfgoed, friesland, noord-holland

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...