Geplaatst op: 24-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe je beter wordt geboekt op Booking.com

Hoe je beter wordt geboekt op Booking.com

Vorige week organiseerde Booking Experts in Enschede een mooie kennismiddag. In een snelle serie artikelen gaan we daarvan verslag doen. Zo laat Marc van Eck van Business Openers zien hoe je op 1 A4 een compleet bedrijfsplan maakt, geeft Lars de Boer van Booking Boosters 10 tips voor betere conversie, legt Rutger van de Maat van ZKA het verschil uit tussen kwalificerende en orderwinnende factoren en starten we vandaag met Tess Schram van Booking.com die vertelt hoe je het maximale resultaat uit jouw Booking kunt halen. Het werd een presentatie met veel tips hoe je beter geboekt kunt worden op Booking.com die je natuurlijk ook naadloos kunt inzetten op je eigen site.


De tijd dat Booking.com alleen maar hotelkamers aanbood, ligt al weer achter ons. Het wereldwijde platform heeft nu ook volop vakantiehuisjes in de aanbieding. Voor de aanbieders van vakantiewoningen is het platform Booking Home relevant, voor de consument totaal niet want hij krijgt het totale aanbod voorgeschoteld en kan met filters voor alleen vakantiehuizen kiezen.

Over Booking.com

 

Booking.com is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat in 1996 is gestart door een TU-student onder de naam Bookings.nl. Booking.com is in 2005 onderdeel geworden van de Priceline Group. Wereldwijd heeft de onderneming 17 duizend mensen in dienst waarvan 5 duizend op het hoofdkantoor in Amsterdam. Omdat ze in alle markten waar ze opereren lokaal aanwezig willen zijn, hebben ze wereldwijd 198 kantoren.

Ook vakantiewoningen op Booking.com

 

Booking.com heeft zich ontwikkeld van een 100 procent hotelplatform naar een platform met een breed aanbod omdat ze zagen dat gasten ook op zoek waren naar een thuisaccommodatie. Na wat experimenten met een separaat platform is inmiddels de keuze gemaakt voor één platform met al het aanbod zodat er voor de consument één Booking.com is.

Die keuze heeft Booking.com geen windeieren gelegd. Natuurlijk groeit ook de vraag naar hotelkamers maar de vraag naar het homesegment groeit nog veel harder. Dat is niet zo verwonderlijk want uit onderzoek blijkt dat 35 procent van de consumenten graag in een appartement, aparthotel of villa verblijft. Inmiddels heeft Booking.com 5,7 miljoen listings op dat segment en groeide het afgelopen jaar nog met 20 procent.

Vraag neemt aanbod moeiteloos op

 

Booking.com ziet een almaar groeiende vraag met een duidelijke piek in de zomer, waarbij het grotere aanbod moeiteloos door de vraag wordt opgenomen. Wat wel opvallend is dat Booking.com de populariteit van toeristische hotspots signaleert maar ook veel gasten ziet die van gebaande paden afwijken en op zoek gaan naar de verborgen pareltjes. Zo groeiden de boekingen voor verbouwde boerenschuren met 55 procent, voor woonboten met 40 procent, voor boomhutten met 30 procent, voor lodges met 700 procent, voor ryokans met 600 procent en voor yurts met 155 procent.

Helft zoekt en boekt mobiel

 

Inmiddels is het zoeken en boeken van een accommodatie met de smartphone helemaal ingeburgerd. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is dat voor 45 procent van de consumenten totaal geen belemmering meer. Alleen Duitsland blijft met 29 procent wat achter. Cijfers over Nederlandse consumenten had Tess helaas niet meegenomen naar Enschede.Opvallend was ook de conclusie dat de home-accommodatie volop concurreert met het hotel. Zo zoekt 40 procent die naar een home-accommodatie zoekt ook naar het aanbod van 3-sterren hotels.

Millennial reist veel

 

Tess zoomde in op de belangrijke doelgroep van millennials die graag veel van de wereld willen zien. Ze hebben een gemiddeld lager inkomen maar spenderen een groot deel van hun inkomen aan reizen. Ze willen vooral naar bestemmingen waar positieve gevoelens naar boven komen en eco-vriendelijk spreekt de duurzaambewuste millennial aan. Van de millennials boekt 93 procent de accommodatie via de smartphone, 44 procent geeft aan dat de locatie een grote rol speelt in de keuze en 40 procent laat de keuze volledig afhangen van de recensies. Opvallend is dat 44 procent het komend jaar de bestemming van de familievakantie uit vroeger tijden wil bezoeken. Down memory lane.

Vroegboekers gaan lang en laatboekers kort weg

 

Waar overal het middensegment verliest, ziet Booking.com dat ook in het boekingsmoment. Het vroegboeken groeit, als ook de laatboekers. Allemaal ten kosten van het middensegment. Ook ziet Booking.com dat hoe verder van te voren wordt geboekt, hoe langer de verblijfsduur is. Mensen willen voor een lang verblijf toch meer zekerheid hebben. Wordt kort van te voren geboekt, dan is de verblijfsduur ook korter. Bezien we dat gedrag naar vakantieperiode dan wordt voor de winterpiek veel langer van te voren geboekt dan voor de voorzomerpiek waar Booking.com veel last minutes en weekendjes weg ziet.Booking.com zit op een enorme berg data die continu wordt geanalyseerd en daar valt veel uit te leren. Zo houden gasten van keuzes en je moet deze aanbieden in de vorm van wel of geen ontbijt, refundable of non-refundable of een vroegboekactie met een gratis ontbijt.

Foto’s, foto’s en nog eens foto’s

 

Ook hebben ze met eyetracking laten onderzoeken waar mensen naar kijken op de site. Dat zijn vooral de foto’s die elk overigens maar drie seconden aandacht krijgen. Schokkend voor ons is dat slechts 18 procent kijkt naar de beschrijving van de accommodatie. Van de foto’s zijn alleen de eerste tien echt relevant. Goede foto's zijn daarom essentieel maar presenteer de accommodatie niet mooier dan deze is. Dat zorgt voor verkeerde verwachtingen wat direct resulteert in slechte reviews. De foto die je als eerste moet plaatsen is van het exterieur. Laat gasten vooral ook zien wat er nog meer in de omgeving te beleven is, want dat vinden ze belangrijk en kan ze over de streep halen voor jouw accommodatie te kiezen. Uit onderzoek van Booking.com blijkt dat negentig procent sneller boekt als er relevante, duidelijke foto's in hoge resolutie worden getoond. Ze hebben ontegenzeggelijk een positief effect op de conversie. Laat duidelijk het verschil tussen verschillende kamer- en accommodatietypes zien. En schep de juiste verwachtingen. Deze foto’s moet je zeker presenteren:


- eten en drinken buiten de accommodatie

- luxe faciliteiten

- bestemming

- omgeving

- fietsen

- woonkamer

- draadloos muzieksysteem

- tv met netflix- keuken, inclusief nespresso/koffiemachine

- hoge resolutie plattegrond


Vertel ook wat over jezelf en vergeet niet dat Netflix op de TV een belangrijke pré is geworden. Persoonlijk communiceren met de gasten die bij je geboekt hebben, is ook erg belangrijk en Booking.com maakt het je met allerhande zelf in te regelen templates erg gemakkelijk. En wil je de waardering omhoog helpen? Dan moet je zelf je gasten ontvangen.

Hoe je beter wordt geboekt?

 

En wil je vaker in de zoekresultaten van Booking.com naar voren komen, dan moet je zoveel als mogelijk restricties loslaten. Want Booking.com werkt met dynamic ranking. Dat betekent dat de gast de juiste accommodaties op zijn zoekvraag en gedrag krijgt gepresenteerd. Zorg dus dat je inzet op conversie bevorderende opties en voor het hoog- en laagseizoen verschillende tactieken inzet. De hamvraag is altijd wat het beste converteert. Tess had negen mooie tips meegenomen:

  1. content
  2. faciliteiten
  3. competitieve prijs
  4. ontbijtopties
  5. flexibele boekingsvoorwaarden
  6. flexibele betalingsmogelijkheden
  7. aanbiedingen
  8. beschikbaarheid op belangrijke data
  9. reviews

De laatste horde: betalen

 

En als een klant dan voor je heeft gekozen en gaat boeken moet je zorgen dat de deal gelijk rond komt. Biedt daarvoor makkelijke betaalmogelijkheden aan want de meeste mensen haken af omdat ze niet met een creditcard kunnen betalen. In 2017 werd 6 op de 10 boekingen zonder creditcard gedaan. Staan jouw accommodaties nog niet op Booking.com, dat kan eenvoudig via: join.booking.com

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, vakantieparken, boekingen

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...