Geplaatst op: 29-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inkomend toerisme groeit minder hard

Inkomend toerisme groeit minder hard
Photo by Anna Pascale on Unsplash

Nederland heeft in 2018 19,1 miljoen internationale toeristen ontvangen, een groei van 7 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van de groei in 2017 (+13%) is de groei in 2018 afgenomen. In totaal hebben de internationale bezoekers voor 12,7 miljard euro aan bestedingen gezorgd.


"Opvallend is dat Nederland nog populairder is geworden onder onze buurlanden (beiden +10%). Zo brachten afgelopen jaar bijna 5,8 miljoen Duitsers en 2,5 miljoen Belgen een verblijfsbezoek aan Nederland, dit is 43% van het totaal aantal toeristen” aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing. Het aantal toeristen uit het derde herkomstland, Groot-Brittannië daalde licht (-1%) naar 2,2 miljoen.

Nederland populair bij buurlanden

 

In 2018 ontving Nederland bijna 1,2 miljoen meer toeristen dan in 2017, waarvan twee derde afkomstig is uit Duitsland en België. Daarmee komt hun aandeel in de totale bezoekersmix op 43%. "Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste vakantiebestemmingen voor een korte vakantie. De meeste toeristen uit de buurlanden komen vaker terug en spreiden zich meer over Nederland. Meer steden en regio´s profiteren daardoor van de toeristische groei. Dit is een positieve ontwikkeling en sluit aan op Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030. Om ruimte en richting te geven aan deze toeristische groei is het belangrijk dat steden en regio’s blijven investeren en ontwikkelen in aantrekkelijk toeristisch aanbod dat past bij de stad of streek,” aldus Jos Vranken.

Veranderende wensen en behoeften Chinese toerist

 

Andere sterke groeiers zijn Rusland (+10%), India (+10%) en de Verenigde Staten (+10%). Het aantal Chinese toeristen is met 8 procent afgenomen tot 334.000. Opmerkelijk is dat Chinezen steeds minder in groepen reizen en vaker de voorkeur geven aan een individuele reis. Jos Vranken: "We zien dat Chinezen veranderende (digitale) wensen en behoeften hebben die afwijken van groepsreizigers. Belangrijk is dat de sector haar aanbod op deze (digitale) ontwikkelingen aanpast. In dit kader organiseren wij op 31 januari aanstaande de eerste China Travel Summit, om met allerlei bedrijven en organisaties hierover kennis uit te wisselen en zo optimaal in te kunnen spelen op deze nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de Chinese reismarkt.”


Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...