Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inkomend toerisme groeit minder hard

Inkomend toerisme groeit minder hard
Photo by Anna Pascale on Unsplash

Nederland heeft in 2018 19,1 miljoen internationale toeristen ontvangen, een groei van 7 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van de groei in 2017 (+13%) is de groei in 2018 afgenomen. In totaal hebben de internationale bezoekers voor 12,7 miljard euro aan bestedingen gezorgd.


"Opvallend is dat Nederland nog populairder is geworden onder onze buurlanden (beiden +10%). Zo brachten afgelopen jaar bijna 5,8 miljoen Duitsers en 2,5 miljoen Belgen een verblijfsbezoek aan Nederland, dit is 43% van het totaal aantal toeristen” aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing. Het aantal toeristen uit het derde herkomstland, Groot-Brittannië daalde licht (-1%) naar 2,2 miljoen.

Nederland populair bij buurlanden

 

In 2018 ontving Nederland bijna 1,2 miljoen meer toeristen dan in 2017, waarvan twee derde afkomstig is uit Duitsland en België. Daarmee komt hun aandeel in de totale bezoekersmix op 43%. "Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste vakantiebestemmingen voor een korte vakantie. De meeste toeristen uit de buurlanden komen vaker terug en spreiden zich meer over Nederland. Meer steden en regio´s profiteren daardoor van de toeristische groei. Dit is een positieve ontwikkeling en sluit aan op Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030. Om ruimte en richting te geven aan deze toeristische groei is het belangrijk dat steden en regio’s blijven investeren en ontwikkelen in aantrekkelijk toeristisch aanbod dat past bij de stad of streek,” aldus Jos Vranken.

Veranderende wensen en behoeften Chinese toerist

 

Andere sterke groeiers zijn Rusland (+10%), India (+10%) en de Verenigde Staten (+10%). Het aantal Chinese toeristen is met 8 procent afgenomen tot 334.000. Opmerkelijk is dat Chinezen steeds minder in groepen reizen en vaker de voorkeur geven aan een individuele reis. Jos Vranken: "We zien dat Chinezen veranderende (digitale) wensen en behoeften hebben die afwijken van groepsreizigers. Belangrijk is dat de sector haar aanbod op deze (digitale) ontwikkelingen aanpast. In dit kader organiseren wij op 31 januari aanstaande de eerste China Travel Summit, om met allerlei bedrijven en organisaties hierover kennis uit te wisselen en zo optimaal in te kunnen spelen op deze nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de Chinese reismarkt.”


Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...