Geplaatst op: 01-02-2019
Auteur: Marc Gerlings

Topzomer 2018 bezorgt 7,5 miljoen gasten bij Leisurelands

27% groei op eerder topjaar

Topzomer 2018 bezorgt 7,5 miljoen gasten bij Leisurelands
Foto: Leisurelands

Het kon ook niet anders met een zomer waar geen einde aan leek te komen. De bezoekersaantallen van de recreatiegebieden van Leisurelands breken alle records in 2018. Ruim 5,5 miljoen strand-bezoekers beleefden een heerlijk dagje uit op de 20 recreatiegebieden op de Veluwe, in het Rijk van Nijmegen en in de Achterhoek en Liemers. Ten opzichte van het laatste recordjaar in 2016 betekent dit een groei van bijna 27%. In 2016 werden ruim 4,3 miljoen strandbezoekers verwelkomd.


Totaal 7,5 miljoen bezoekers

Bij de ruim 5,5 miljoen bezoekers zijn uitsluitend dagrecreanten (o.a. strandbezoekers) en evenementenbezoekers meegerekend. Dit zijn de bezoekers die de slagboom passeren. Op de recreatiegebieden zijn diverse ondernemingen, denk aan wellnessresorts, jachthavens en golfbanen, niet achter de slagbomen van Leisurelands gevestigd. Zij ontvingen in 2018 in totaal ruim twee miljoen bezoekers. Hiermee komt het totaal aantal bezoekers op de recreatiegebieden van Leisurelands in 2018 uit op ruim 7,5 miljoen.


Twee hittegolven en droogte

Nog voor de start van het recreatieseizoen (1 mei) werden in april al de eerste drie zomerse dagen gemeten. 2018 kende in totaal 55 zomerse dagen en negen tropische dagen. In juli werd de eerste landelijke hittegolf van dertien dagen gemeten, in augustus was er een tweede hittegolf van tien dagen. Al met al reden genoeg om het water en verkoeling op te zoeken.


Leisure

De recreatiegebieden zijn 365 dagen per jaar toegankelijk en bieden een diversiteit aan activiteiten en dagattracties. Tijdens warme dagen bieden de stranden, ligweiden en het verkoelende water een dagje uit voor strand- en waterliefhebbers en is het dé plek voor kinderen in verband met de vele speelvoorzieningen. De actieve recreant kan het hele jaar door zijn hart ophalen tijdens een wandeling of fietstocht. Verder zijn er (overdekte) attracties zoals wellnessresorts, golfbanen, jachthavens en outdoor- en speelactiviteiten. Andere bekende publiekstrekkers zijn de vele festivals en evenementen zoals Emporium, Gelderpop, Beachpull, Dreamfields Festival, Down the Rabbit Hole, Ground Zero, Strong Viking Obstacle Run en Keramisto, maar ook triatlons en andere sportevenementen.


20 recreatiegebieden

Leisurelands exploiteert negentien recreatiegebieden en een haven (Haven Hattem / IJsseldelta Marina). De toegang tot de recreatiegebieden is gratis. Alleen voor het parkeren betaalt de bezoeker een vergoeding. In het hoogseizoen, van 1 mei tot 1 oktober, bedraagt het parkeergeld € 5,00 per auto en in het laagseizoen, 1 oktober tot 1 mei, € 3,00 per auto. Voor Strand Horst-Noord (kite)surfstrand) en Surfoever Hoge Bijssel is het tarief het hele jaar door € 5,- per voertuig. Voor lange voertuigen (> 6 m) geldt op alle recreatiegebieden het dubbele parkeertarief.



Trefwoorden: recreatie, kust, meer, recreatiegebied, bezoekers

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...