Geplaatst op: 11-02-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Keynote op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Op dinsdag 26 maart komen family entertainment centers, attractieparken, musea en dierentuinen bij elkaar op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. We zijn die dag te gast bij het Family Entertainment Center Sevenum dat in het voorjaar van 2018 is geopend. In het FEC Sevenum zijn drie concepten gebouwd: Mattel Play! Sevenum, The Portal Action House en het ABC Restaurant. Een totaalconcept dat uniek is in Nederland en u beslist niet mag missen! U krijgt die dag alles te weten over het FEC Sevenum, gaat behind the scenes en komt alles te weten over actuele trends en ontwikkelingen in de branche.


Eigenaar Ronald Hoppzak wist eigenhandig de eerste Mattel Play! naar Nederland te halen. Op de Vakdag vertelt hij het opmerkelijke verhaal van zijn avontuur en vasthoudendheid dat werd beloond met een prachtig FEC.

FEC Sevenum en vakantiepark De Schatberg

 

Ronald heeft in 1995 met zijn ouders de Schatberg in Sevenum overgenomen. Vakantiepark De Schatberg is in 1965 ontstaan rond een zandafgraving voor de Middenpeelweg en is nu doorgegroeid naar een recreatiebedrijf met 1.000 kampeerplaatsen en 200 vakantiebungalows. Compleet met centrumvoorzieningen als restaurants, bowling en zwembaden. "De Schatberg is 100 hectare groot en er is nog ruimte om 240 bungalows bij te bouwen”, vertelt Ronald. "We hebben bungalows van 4 tot 32 personen in diverse comfortranges en verhuren ze via een touroperator.

Speelwereld rond internationale characters

 

Het idee om een FEC te bouwen heeft alles te maken met het vakantiepark: "Toen we nadachten over de uitbreiding van het bungalowpark vroegen we ons af of onze centrumvoorzieningen wel voldoende capaciteit hadden. Toen hebben we besloten een nieuwe speelwereld te bouwen.” Ronald wilde zijn speelwereld rond bekende internationale characters bouwen en kwam via allerhande omwegen en bijna getekende contracten uiteindelijk bij Mattel terecht. "We zijn met Mattel tot zes brands gekomen die we mogen voeren. Angelina Ballerina, Bob de Bouwer, Brandweerman Sam, Thomas de stoomlocomotief, Mega Bloks en Mega Construx.” Die laatste twee zijn toegevoegd om kinderen van 8 jaar en ouder aan te trekken. "We willen kinderen onderdompelen in de wereld van hun character waar ze hun rol kunnen spelen.”


Ook voor tieners en jongvolwassenen

 

Maar daarmee was het FEC voor Ronald nog niet compleet: "We wilden een FEC realiseren waar ook tieners en jongvolwassenen kunnen meedoen. We hebben binnen Mattel naar concepten gekeken maar dat lukte uiteindelijk niet. Toen hebben we helemaal zelf de Portal Action House ontwikkeld waar we de online en offline wereld met elkaar hebben verbonden.” In de Portal Action House moeten de deelnemers een ontvoerd familielid bevrijden. "Ze moeten, alsof ze live in een game zitten, allerhande muntjes verzamelen. Als ze alle levels winnen, dan vinden ze de verloren persoon weer terug.”


ABC restaurant maakt FEC compleet

 

Toen deze twee onderdelen plantechnisch bijna klaar waren, werd Ronald benaderd door ABC restaurants. "Ze wilden graag bij ons FEC een ABC-restaurant realiseren”, vertelt Ronald. "En vanwege de uitstraling en imago paste het prima bij onze plannen.” Dat in Velp jaarlijks 275 duizend mensen kwamen eten, hielp ook mee en veranderde de plannen voor het FEC compleet. Zo werd het gebouw twee keer zo groot en moest op een andere locatie direct aan de Middenpeelweg gerealiseerd worden. "Ook de financiering moest worden aangepast; het Limburgse ontwikkelfonds Liof ging meedoen en van de bank moesten we ook nog een crowdfundingsactie opstarten. We zijn toen met Collin Crowdfuncing in zee gegaan en hebben in 7 uur tijd 1 miljoen euro opgehaald.”

Unieke presentatie op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

 

Na jarenlange voorbereiding ging ineens alles snel en 7 maanden na de eerste schop in de grond ging het ABC Restaurant open en twee maanden later Mattel Play! en de Portal Action House.


Learings in het proces waren er volop voor Ronald, een tipje van de sluier: "Het kostte meer tijd dan we verwacht hadden. We zijn heel trots dat we na Liverpool en Dubai de derde Mattel Play! ter wereld zijn. Maar dat geeft ook de onbekendheid aan voor veel mensen die denken dat het een soort Monkeytown is en dat is het beslist niet.”


Over zijn turbulente ervaringen met internationale spelers in de wereld van de Intellectual Properties schrijft Ronald het boek ‘Mijn naam is Sjaak’. Op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit alvast een unieke preview die u niet mag missen.


Link: https://hetnieuwedagjeuit.nl/
Trefwoorden: attractieparken, horeca, family entertainment centers, restaurants, dagattracties

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Primeur in Nederland
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...