Veel werknemers botsen met manager

Ruim 40% geeft aan dat deze vertroebelde relatie invloed heeft op hun werk- en privéleven. Voor bijna tweederde van de ondervraagde zorgt dit voor stress en 60% gaat hierdoor met tegenzin naar zijn of haar werk. De helft van de respondenten ontwijkt de manager zo veel mogelijk.
17% is bang voor zijn of haar directe leidinggevende en bijna 20% durft niet tegen de manager te zeggen hoe hij of zij over bepaalde zaken denkt. Ruim de helft van de ondervraagden ligt hier ‘s avonds wakker van, maar kan er gelukkig thuis wel over praten (64%).
"Proactief met probleem omgaan”
Intermediair Research Consultant Garikai van Weydom: "Waar managers er voor zouden moeten zorgen dat werknemers goed en efficiënt hun werk kunnen doen, werkt dit in veel gevallen dus averechts. Veel werknemers geven aan stress, angst en slapeloze nachten te hebben vanwege hun manager. Uiteindelijk gaat dit een organisatie alleen meer veel geld kosten. Het is belangrijk om als organisatie serieus en proactief met dit probleem om te gaan."Manager luistert niet goed
Ruim de helft van de respondenten die problemen ervaart, geeft aan dat zijn of haar leidinggevende niet goed luistert. Dit is de voornaamste reden dat de werknemer niet blij is met de manager (52%), gevolgd door incompetentie (45%), manipulatie (42%) en betweterigheid (42%). Maar liefst 36% van de ondervraagde vindt zijn of haar manager slecht, waarvan ruim 8% zelfs heel slecht.Bijna 30% wel blij met manager
Toch zijn er ook betrouwbare managers: bijna één derde van de ondervraagde is blij met zijn of haar manager omdat deze betrouwbaar is (62%), helder verwachtingen uitspreekt (50%) en afspraken nakomt (47%).Topics:Onderzoek
Trefwoorden: manager, werknemer, leren, arbeid