Consumentenvertrouwen negatief
Het consumentenvertrouwen is voor het eerst sinds februari 2015 negatief. Het vertrouwen van de Nederlandse consument staat in februari 2019 op -2, in januari was dat met 1 nog net positief. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid van de Nederlander verslechterde.
Met -2 ligt het consumentenvertrouwen in februari echter nog boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
Opvallend is dat consumenten ondanks hun negatieve sentiment in december 2,3 procent meer hebben uitgegeven dan in december 2017. Ze gaven vooral meer geld uit aan voedingsmiddelen en duurzame goederen. Ook de uitgaven voor diensten zoals de horeca groeiden met 2,5 procent.
Consumenten zijn vooral negatief over de economische situatie in de komende 12 maanden. Die indicator staat op -13 terwijl de indicator voor de economische situatie over de afgelopen 12 maanden juist op plus 14 staat. De indicator over de eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden staat op -8 en die voor de komende 12 maanden op -3. Dat resulteert in een negatieve koopbereidheid. Alles tezamen duikt het consumentenvertrouwen.