Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-02-2019
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT

Wie is mijn klant? - Wat is mijn beste klant? - Waar vind ik mijn potentiele klant?

Klantsegmentatie & Gebiedsanalyse

Wie is mijn klant? - Wat is mijn beste klant? - Waar vind ik mijn potentiele klant?

Werkt u binnen uw bedrijf ook al met klantsegmentatie en/of een One Page KPI strategie? Wat zijn uw doelstellingen in bezoekersaantallen en hoe heeft u dit vertaald naar uw marketingafdeling? Zijn de persona’s wel bekend of anders gezegd weet u wel wie uw doelgroep is? Nog belangrijker is misschien wie uw beste klanten zijn. En bent u niet nieuwsgierig hoe u die potentiele klanten kunt bereiken die nog niet eerder bij u langs zijn geweest? Niet onbelangrijk is ook te bedenken hoe en waarmee u uw gasten en/of bezoekers weet te verleiden.

Ondernemer met losse flodders

 

Te veel recreatiebedrijven werken met te globale doelstellingen. Men onderneemt te veel op aannames en gevoel. Dat geldt zeker voor de doelgroep benadering omdat men meestal wel een bepaald idee heeft wie hun klanten zijn. Het is heel belangrijk te weten wie jouw werkelijke gasten en/of bezoekers zijn en welke behoeften zij hebben. Uit onderzoek blijkt dat in bijna alle gevallen de recreatieondernemer er naast zit. Op zijn bedrijf lopen veelal doelgroepen die nooit bij hem opkwamen en totaal een ander licht geven op de zaak. Want het gaat er om dat jouw commerciële boodschap een match heeft met de juiste doelgroep! Van belang is te weten welke behoefte jouw klanten hebben of in welke levensfase of inkomensklasse ze verkeren. Waarom adverteren met een aanbod als het niet aansluit op de individuele klant? Om daar meer inzicht in te krijgen zouden alle recreatiebedrijven hun persona’s in kaart moeten brengen. Dat betekent dat men inzichtelijk maakt hoe jouw klantendoelgroep eruitziet.

Weet wie en waar jouw beste klanten zitten

 

Wie iets verder kijkt, kan zien wie zijn beste klanten zijn. Vervolgens gaat het er om het juiste aanbod te creëren en dit te vertalen naar uw on- en offline marketingaanpak. Wij zien dat bedrijven daarmee worstelen en vandaar dat wij dit jaar nog komen met een cursus Smart Data. Wij hebben daarvoor een projectteam opgestart met Jan Louwris, Martin Kranenburg en Hans van Leeuwen. Het vertrekpunt is de data van Whize waarin alle ruim 7,7 miljoen huishoudens in Nederland zijn beschreven en geclassificeerd. Deze huishoudens zijn onderverdeeld in 59 subsegmenten die zijn samengevoegd in 11 grotere herkenbare segmenten die hele herkenbare persona’s representeren. Daarmee zijn wij in staat recreatieondernemers te helpen inzichtelijk te maken wie hun persona’s (klanten) zijn. Het is een classificatie die een duidelijk beeld schetst van de Nederlandse consumenten voor wat betreft hun socio-demografische kenmerken, levensstijl en koopgedrag. Tijdens de cursus Smart Data, die we nog dit jaar uitrollen, leren wij bedrijven om zelf hun persona’s te ontdekken.



Het projectteam met Martin van Kranenburg (l), Hans van Leeuwen (m) en Jan Louwris (r)

Niet met hagel schieten

 

Samen met Jan Louwris hebben wij een gebiedsanalyse Tool voor de Recreatiesector ontwikkeld en mag Pleisureworld NRIT deze als enige op de markt brengen. Via een gerichte gebiedsanalyse bieden wij  de recreatieondernemers de tools voor een gerichte marketingaanpak. Zodra wij weten wie uw persona’s zijn, is het mogelijk de boodschap op een juiste wijze te verpakken. Het van belang te weten wie uw klanten zijn, waar ze wonen, hoeveel geld ze besteden en welke klanten het meest komen (herhaal bezoek). Dus niet met hagel schieten maar door een gerichte gebiedsanalyse gebaseerd op klantgegevens een gerichte marketing aanpak uitvoeren. Deze exercitie geeft u extra inzicht in het totale bereik.


Er zijn twee opties om meer inzicht te krijgen in uw klantenaanbod: U gaat uit van een bepaald verzorgingsgebied of neemt de optie met klantdata. De uitkomsten worden gerapporteerd in een uitgebreid pdf-verslag waarin u een compleet overzicht krijgt van uw totale klantenperspectief. Niks meer op gevoel maar keiharde bewijslast waar uw klanten wonen, wie uw beste klanten zijn maar bovenal waar diezelfde potentiële klanten nog meer te vinden zijn. Vooral dat laatste maakt het interessant dat op basis van die wetenschap de marketing bijna 1 op 1 kan gaan communiceren. Via een speciale weblink kunt u eenvoudig zelf uw eigen rapport genereren!

Maak van een zoeker een boeker

 

Het is nog pas enkele jaren terug dat Martin van Kranenburg samen mij Hans van Leeuwen honderden recreatiebedrijven op de meerdaagse training van Best Marketeer de eerste stappen hebben bijgebracht van online marketing. Na zoveel jaren is ook het online gedrag van de consument veranderd en zijn de laatste ontwikkelingen dat op basis van jouw profiel (persona’s) ook de website realtime wordt aangepast. Recreatiebedrijven die over enkele jaren nog maar één website hebben, krijgen het zwaar en zullen veel klandizie verliezen. Aan de hand van de uitkomsten van de persona’s, in combinatie met de resultaten uit de gebiedsanalyse, zijn wij in staat de online marketing hierop aan te passen. U weet nu waar uw AdWords-campagne moet draaien of de targeting van Facebook. Maar wilt u op basis van de persona’s ook de website laten aansluiten bij het juiste profiel dan dient u daar ook daar de juiste instellingen in te regelen. Met Martin van Kranenburg hebben wij daarvoor de juiste persoon in huis die alles weet over online marketing.

Bezoek de workshops op de Vakdagen

 

Martin Kranenburg zal samen met Jan Veen van Vakantiepark Stoetenslag een praktijk workshop geven tijdens de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst. Hier presenteert Martin Kranenburg in een duo presentatie de mogelijkheden zijn van de Smart data Gebiedsanalyse. Inschrijven gaat snel en eenvoudig op: hetvakantieparkvandetoekomst.nl


Ook Jan Louwris is te zien tijdens de Vakdag Het nieuwe dagje uit waar hij inzicht geeft in de methodiek van Whize en de Smart Data Gebiedsanalyse Tool van Pleisureworld NRIT.  Uiteraard zal Jan Louwris een demonstratie geven. Mis dit niet en schrijf in op: Inschrijven gaat snel en eenvoudig op : hetnieuwedagjeuit.nl


U bent van harte welkom op een van deze beide Vakdagen!

Trefwoorden: marketing, online marketing, social media, personas, segmentatie, klantsegmentatie. verblijfsrecreatie, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...