Geplaatst op: 22-02-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Onderwijs is nieuwe markt voor zeilcharterschip

Onderwijs is nieuwe markt voor zeilcharterschip

Zeilcharterschepen kunnen met het onderwijs een nieuwe markt aanboren. Dat blijkt uit onderzoek dat HISWA Vereniging  door DUO Onderwijsonderzoek & Advies liet uitvoeren.


Docenten zien kansen om werkweken te organiseren op een zeilschip omdat zeilreizen goed aansluiten bij de leerdoelen uit de onderwijsprogramma’s van het voortgezet onderwijs. De potentiële markt voor dit type schoolreizen en werkweken is groter dan de scholen die er nu al gebruik van maken.


Uit het onderzoek bleek dat veel docenten onbekend zijn met de mogelijkheden van eendaagse schoolreizen en meerdaagse werkweken op een groot zeilend charterschip. Deze zeilschepen varen vooral op het IJsselmeer en de Waddenzee. Werkweken vinden nu vooral in het buitenland plaats. Volgens docenten omdat leerlingen dit leuker vinden en omdat daar een aantrekkelijker cultureel aanbod is.

Leerzaam en uitdagend

 

Echter een schoolreis of werkweek op een groot zeilschip leverde in het onderzoek veel positieve associaties van docenten op: ‘leuk’, ‘leerzaam’, ‘gaaf’, ‘spannend’ en ‘uitdagend’. Volgens 80% van de docenten is het educatieve aspect van een schoolreis of werkweek op een groot zeilschip van toegevoegde waarde. Tijdens een werkweek kunnen onderdelen van de lesprogramma's van biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en exacte vakken behandeld worden. De keuze van de bestemming en de activiteiten tijdens een werkweek wordt doorgaans bepaald door het bieden van educatieve en culturele waarde, en dat leerlingen het leuk vinden. Ook samenwerken tussen leerlingen is belangrijk. Juist dit staat centraal voor de klassen die meegaan op een zeilreis. Tot slot vormen de kosten van een werkweek een belangrijk aspect. Het onderzoek liet zien dat een verblijf op een zeilschip goed past binnen de gangbare budgetten van het voortgezet onderwijs.

Nieuwe branding

 

De bij HISWA aangesloten boekingskantoren - Frisian Sailing Company, Holland Sail, NAUPAR en Rederij Vooruit - en charterschepen gaan de resultaten van dit onderzoek gebruiken om hun producten voor het onderwijs beter in de markt te zetten. Verder gaan verschillende stakeholders uit de chartervaart, zoals scheepseigenaren, boekingskantoren en branche- en beroepsverenigingen het imago van de chartervaart verbeteren. Het doel is om een moderne, positieve identiteit te ontwikkelen met een nieuwe branding van de sector en de aangeboden producten.

Link: http://files.m15.mailplus.nl/user315100258/2650/Samenvatting%20-%20Onderzoek%20schoolreizen%20en%20werkweken%20-%20HISWA%20Vereniging%20-%20DEF%20feb%202019.pdf
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, chartervaart, onderwijs

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...