Gelderland dient zienswijze in tegen opening Lelystad Airport
De Noord-Veluwse gemeenten Hattem, Heerde, Elburg en Oldebroek vinden dat Lelystad Airport niet mag worden geopend voordat er een significante herziening van het luchtruim heeft plaatsgevonden. De gemeenten hebben samen met alle Gelderse gemeenten, provincie, RECRON, GNMF en het Nationale Park Hoge Veluwe hun zienswijze op het luchthavenbesluit kenbaar gemaakt.
In Gelderland maken ze zich zorgen over de gevolgen van de laagvliegroutes met betrekking tot de veiligheid, leefbaarheid, natuur en recreatie. Vooral de recreatiesector en de inwoners zullen de negatieve effecten ondervinden, is de verwachting. Volgens de Gelderse belanghebbenden en RECRON spelen recreatie en toerisme een grote rol voor de inwoners van Gelderland. Een groot aantal Gelderse arbeidsplaatsen is te vinden in deze sector. Bijna 1 op de 6 binnenlandse vakanties wordt in deze provincie gehouden. Daarmee is Gelderland koploper in Nederland. Bij de toeristenregio's voert de Veluwe de lijst van populaire binnenlandse vakantieregio's aan. Lelystad Airport en intensivering van de luchtvaart heeft mogelijk negatieve effecten op natuur-en recreatietoerisme in Gelderland.
Ze willen daarom van de minister weten op welke wijze de effecten voor recreatie en toerisme in kaart worden gebracht, welke beheersmaatregelen worden getroffen voor mogelijke risico's op negatieve effecten en hoe belangenorganisaties uit de sector bij de monitoringsuitvoering worden betrokken.
Gedegen afweging kan pas na herziening luchtruim
Vanwege de ingrijpende effecten op de omgeving, willen ze eerst een goed onderbouwde belangenafweging zien, die pas gemaakt kan worden nadat de herziening van het luchtruim heeft plaatsgevonden. Daarnaast moet worden uitgegaan van feitelijke effecten en niet van een papieren werkelijkheid. In de Milieueffectrapportage (MER) staan cijfers die niet overeenkomen met werkelijk gemeten waarden. Bovendien zijn de milieueffecten boven het ‘oude land’ niet meegenomen, die gaan alleen over Flevoland. Dit terwijl de vliegroutes over Wezep, Hattem-Zuid en Wapenveld wat betreft geluidsoverlast en emissie één van de grootste knelpunten vormen.
Verder spreken de gemeenten hun zorg uit over de gewijzigde Verkeersverdelingregel, waardoor vrachtverkeer en autonome groei niet uitgesloten worden. Dit kan leiden tot een andere verdeling over de gebruikte routes.
Hoewel ze er van uitgaan dat hun inbreng serieus wordt genomen, zijn daarover ook zorgen na de mededeling eerder deze week van minister Van Nieuwenhuizen dat Lelystad Airport hoe dan ook gaat komen. De gemeenten zijn van mening dat de zienswijzeprocedure zorgvuldig behandeld moet worden en de minister rekening moet houden met de uitkomsten ervan.