Opmerkelijk advies ACM: Rekeningen Vakantiegarant niet betalen

Een op het eerste gezicht opmerkelijk advies van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan consumenten om de rekening van de Vakantiegarant niet te betalen. Toch moeten we daar als branche blij om zijn...
De ACM heeft in korte tijd via het loket ConsuWijzer veel meldingen ontvangen dat op dit moment diverse incassobureaus actief zijn met het incasseren van rekeningen voor Vakantiegarant. Deze incassobureaus zetten consumenten zwaar onder druk om de rekeningen van Vakantiegarant te betalen, terwijl er nooit een geldige overeenkomst tot stand is gekomen. Opmerkelijk is dat deze niet op verzoek van Vakantiegarant actief zijn. Vakantiegarant heeft haar werkzaamheden onder druk van de ACM gestaakt.
Advies aan consumenten: betaal niet
De ACM adviseert consumenten om niet te betalen als ze door een incassobureau worden benaderd over rekeningen van Vakantiegarant. Ook niet als het incassobureau dreigt met maatregelen als deurwaarders, de inzet van slotenmakers of politie.
Hoe zat het ook alweer met Vakantiegarant?
Omdat Vakantiegarant zich bij de werving niet aan de regels hield, heeft de ACM het bedrijf vorig jaar gedwongen te stoppen met het misleiden van consumenten. Zo niet, dan moest het bedrijf dwangsommen betalen. Omdat het bedrijf consumenten niet duidelijk informeerde over het aanbod kwamen er geen geldige overeenkomsten tot stand. Daarom hoeven consumenten die nu benaderd worden door een incassobureau niet te betalen.