Werk parkmanagers wordt steeds complexer
Het werk van parkmanagers van kampeer- en bungalowbedrijven wordt de komende jaren steeds complexer. Dat geeft uitdagingen voor de branche want de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt is nog niet optimaal. Dat blijkt uit onderzoek van Recreamatch.
Wervings- en selectiebureau Recreamatch heeft begin 2019 een onderzoek uitgevoerd onder eigenaren en parkmanagers van kampeer- en bungalowbedrijven. Uit het onderzoek is gebleken dat veel eigenaren (40%) het lastig vinden een geschikte parkmanager te vinden. Andersom blijkt ook dat 50% van de huidige parkmanagers het lastig vindt om een bedrijf te vinden dat bij ze past. Vraag en aanbod lijken nog niet helemaal op elkaar aan te sluiten.
Werk parkmanager complexer en specialistischer
Een tweede opvallende conclusie is het feit dat 60% van de respondenten verwacht dat het werk de komende jaren complexer wordt en nog eens 1 op de 4 is van mening dat het werk ook meer specialistischer wordt. Hiermee kunnen we voorzichtig de conclusie trekken dat de eisen die aan toekomstige parkmanagers gesteld worden toe gaan nemen. Milieu en duurzaamheid, veranderende wet en regelgeving en het vinden, motiveren en aansturen van personeel zijn de grootste uitdagingen voor toekomstige parkmanagers.
Nieuwe competenties
Als belangrijkste competenties van parkmanagers worden vooral klantgerichtheid en gastvrijheid, probleemoplossend vermogen en goede communicatieve vaardigheden genoemd. Tot slot ziet ruim 70% van de respondenten veranderende omgangsvormen in de samenleving als belangrijkste uitdaging voor de omgang met gasten. Ook de opkomst en gebruik social media zijn volgens de enquête steeds meer van invloed op de omgang met gasten.