Vakbond wil aanpak taximarkt
In een brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur eist vakbond FNV Taxi dat zij op korte termijn maatregelen neemt om de problemen op de straattaxi-markt aan te pakken. Minke Jansma van FNV Taxi: ‘Steeds meer chauffeurs melden zich bij ons. Bij velen staat het water aan de lippen, de markt is verzadigd, met name in de grote steden. Er is sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. De politiek moet ingrijpen en zorgen voor een eerlijke arbeidsmarkt en daarom voor regulering van de platformeconomie.’
Platformeconomie zorgt voor tweedeling
Jansma: ‘Er moet een limiet komen op het maximale aantal taxi’s. De taart moet nu verdeeld worden over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.’
Er gelden ongelijke regels binnen de app-markt en de reguliere opstapmarkt, waardoor sprake is van een oneerlijk speelveld. Jansma: ‘De strengere regels voor TTO-chauffeurs (Toegelaten Taxi Organisaties), bedoeld om de markt te reguleren, moeten ook gaan gelden voor Uber- en andere platformchauffeurs in de steden.’
Is de app één werkgever?
Jansma: ‘Ook deze platformchauffeurs die werken voor een app zoals Uber zijn feitelijk werknemers, want er is in de praktijk sprake van een gezagsverhouding. De chauffeurs kunnen niet onderhandelen over de prijzen waarvoor ze rijden en ze kunnen zich niet laten vervangen. Ze rijden vaak voor slechts één opdrachtgever, namelijk de app, en zijn afhankelijk van de rating die zij ontvangen van het platform. De chauffeurs in zo’n schijnconstructie zijn met handen en voeten gebonden; stoppen is geen optie vanwege de leaseverplichtingen en pachtconstructies waar men aan vastzit. Noodgedwongen werken ze vele uren om maar uit de kosten te komen. Maar er blijft nauwelijks iets over om van te leven. Deze prikkel om lange dagen te maken zorgt voor onveilige situaties voor de chauffeur en de medeweggebruikers.'Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: taxi, vervoer