Geplaatst op: 01-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?

Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?

Onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy (DCC) heeft op basis van eigen onderzoeken een goed inzicht in de activiteiten die Nederlanders ondernemen in de vrije tijd. Ook hebben ze scherp in kaart welke activiteiten worden gemist in de toeristisch- recreatieve sector. Daarmee kunnen ze de vraag 'Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?' prima beantwoorden.


Dynamic Concepts onderscheidt drie typen leisure:

  1. Slow Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij niet de activiteit zelf het hoofddoel is, maar juist het bewust genieten van waar je bent door het ondernemen van een activiteit. Voorbeelden zijn funshoppen, natuurgebieden bezoeken, wandelen/fietsen, kuuroord bezoeken en zwemmen. Het aandeel in de vrije tijd van Slow Leisure is 43 procent.
  2. Experience Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij je actief wordt betrokken of meegenomen in de beleving van de activiteit. Voorbeelden zijn bezoeken van attractiepark/dierentuin, watersport, outdoor activiteit, bezoek evenement/festival, sportwedstrijd, bioscoop, uitgaan of casino. Aandeel van Experience Leisure in de vrijetijdssector is 21 procent.
  3. Urban Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij je passief wordt betrokken of meegenomen wordt in de beleving van de activiteit. De elementen van de beleving liggen hierbij in grote lijnen al vast en veranderen niet of nauwelijks door de invloed van de deelnemer of toeschouwer. Voorbeelden zijn het bezoeken van een museum, tentoonstelling, voorstelling in theater, bezienswaardigheid of restaurant/café/terrasbezoek. Aandeel van Urban Leisure in de vrije tijd is 36 procent.

De Leisure Kansen Index

 

Om goed beleid te maken is het niet alleen verstandig om te weten wat voor activiteiten Nederlanders ondernemen maar ook waar men behoefte aan heeft en welke activiteiten men mist. Daarmee krijg je als ondernemer en beleidsmaker inzicht in onder- en overaanbod van activiteiten. Daarvoor gebruiken de onderzoekers de zelf ontwikkelde Leisure Kansen Index (LKI).

De resultaten

 

DCC constateert een te gering aanbod aan Experience Leisure activiteiten. Met name de mogelijkheden tot het bezoeken van een attractiepark, dierentuin, casino of evenement en het beoefenen van een watersport schieten tekort. Hier liggen dus kansen voor ondernemers. Het aanbod aan Urban Leisure activiteiten is verzadigd. Dit geldt met name voor activiteiten gekoppeld aan eten en drinken zoals bezoek aan een restaurant, bar/café en terras. In Slow Leisure activiteiten zien de onderzoekers een licht overaanbod in vooral funshoppen, fietsen en wandelen. Kansen in dit segment liggen in het bezoeken van spa/sauna of recreëren op en rond het water.

br>

Volgens DCC  zal het openen van meer winkels in combinatie met horeca niet de aantrekkingskracht op de consument hebben waarop doorgaans wordt gehoopt. Een attractie zoals bowlen, karten, indoor speeltuin, e.d. in een winkelgebied kan die versterkende rol wel hebben.

Download whitepaper

 

In de gratis te downloaden whitepaper die Dynamic Concepts heeft uitgebracht staan nog meer interessante analyses waarbij gekeken wordt naar verschillen tussen verschillende doelgroepen.


Hierbij segmenteren de onderzoekers van DCC doelgroepen op geslacht, leeftijd, type bezoek (dagtocht, shortbreak en vakantie) en samenstelling gezelschap. Voor de eigen stad, regio of omgeving kan het bureau een  eigen unieke Leisure Kansenkaart maken dat een beeld geeft van het huidige leisure-aanbod, de leisure-behoefte en de identiteit van het gewenste gebied.


Download de volledige whitepaper via: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-waar-liggen-de-kansen-in-de-vrijetijdssector/

Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, leisureaccommodaties, leisurecentra, vrijetijdsbesteding

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...