Geplaatst op: 06-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Natuurhuisje plant 250 duizend bomen in één jaar

Natuurhuisje plant 250 duizend bomen in één jaar

Boekingsplatform Natuurhuisje, dat wil uitgroeien tot de groene Airbnb, heeft in één jaar tijd 250 duizend bomen geplant ter compensatie van van de uitstoot van broeikasgassen. Voor elke nacht wordt één boom geplant. Ultiem doel is om voor 2021 één miljoen bomen te planten.


Het platform, dat actief is in Nederland, België en Duitsland, wil hiermee een voorbeeldrol voor andere travel bedrijven vervullen om hen ook aan te moedigen met groene initiatieven te komen die zorgen voor een betere wereld. "Als we zo doorgaan met zijn allen, helpen we de aarde om zeep. We beseffen dat het nog een druppel op een gloeiende plaat is, maar met het gedachtegoed willen we andere bedrijven aansteken”, aldus oprichter Tim van Oerle. Geld verdienen en iets terug doen voor de wereld kunnen volgens hem prima samen gaan.

Gemiddelde uitstoot reis

 

Met behulp van de tool van Milieucentraal werd de uitstoot per verblijf in een natuurhuisje voor verschillende bestemmingen uitgerekend. De totale uitstoot van het platform over 2018 bedroeg ruim 10 miljoen kilogram aan CO2. Gemiddeld genomen stoot een gebruiker rond de 315 kg CO2 per verblijf in een natuurhuisje uit. Dat dit relatief laag ligt valt te verklaren door de populariteit van natuurhuisjes dichtbij huis.


Een gemiddelde boom kan in één jaar ongeveer 20 kg CO2 uitstoot opnemen. Met het planten van 250.000 bomen wordt jaarlijks zo’n 5 miljoen kg aan CO2 uitstoot opgenomen. Hiermee compenseert het platform ruimschoots 15.000 verblijven in een natuurhuisje. Dit is ruim de helft van het aantal verblijven over 2018.

Biodiversiteit en meer impact

 

De bomen worden geplant in een mangrove reservaat op Madagascar. "Op dit moment maken we hier de grootste impact op het gebied van CO2 reductie. We kunnen hier flinke aantallen planten, waardoor het effect op het mondiale probleem groter is”, legt Tim van Oerle uit. "Daarnaast behouden we natuur en dragen we bij aan het behoud van biodiversiteit. De mangrovebomen die er geplant worden zorgen voor de terugkeer van veel verschillende soorten krabben, vissen en vogels.”


Meer over de visie en aanpak van Natuurhuisje in dit interview:

https://www.nritmedia.nl/kennisbank/39488/Natuurhuisje_groeit_door_streng_concept_te_bewaken

Link: https://www.natuurhuisje.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...