Geplaatst op: 08-03-2019
Auteur: Marc Gerlings

Wens: vliegtaks per vlucht en niet per ticket

Wens: vliegtaks per vlucht en niet per ticket
Als het kabinet een vliegtaks invoert, moet er per vlucht en niet per ticket worden belast. Bovendien moeten de belastinginkomsten die hiermee worden verkregen, worden ingezet voor groene maatregelen. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een representatief onderzoek ANWB-leden dat de bond eind 2018 liet uitvoeren.

Om milieuvervuilend gedrag te beprijzen, wil het kabinet in 2021 een vliegtaks invoeren. Passagiers zouden daarbij 7 euro belasting bovenop hun ticketprijs gaan betalen.

Vracht en transit ook betalen

Uit het ANWB-onderzoek blijkt dat reizigers er begrip voor hebben dat ook de luchtvaart wordt betrokken in de maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan, maar dat meer dan de helft van hen (54%) een belasting per vlucht eerlijker vindt. Bij die vorm van belastingheffing gaan vrachtvluchten en passagiers die alleen maar overstappen in Nederland ook meebetalen. Bovendien wordt het hierdoor mogelijk om minder schone vliegtuigen zwaarder te belasten dan schonere toestellen. Daarnaast wordt met een belasting per vlucht een hoge bezettingsgraad gestimuleerd.

Breed pakket groene maatregelen

Het kabinet streeft met de invoering van een vliegtaks naar fiscale vergroening en verduurzaming van de luchtvaart. Als dit inderdaad de drijfveer is, dan moeten de verkregen inkomsten wat de consument betreft ook daadwerkelijk worden aangewend voor groene maatregelen. Daarbij vindt 48% van de respondenten dat de vliegtaks-inkomsten kunnen worden ingezet voor een breed pakket aan groene maatregelen, zoals de verbetering van internationaal openbaar vervoer of van de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Een vergelijkbaar deel (43%) vindt dat de verkregen middelen nadrukkelijk moeten worden aangewend om de luchtvaart te vergroenen, bijvoorbeeld door het gebruik van biokerosine te stimuleren en in te zetten op innovatie, zoals elektrisch vliegen.

In het wetsvoorstel wordt de bestemming van de vliegtaks-inkomsten vooralsnog in het midden gelaten. Gesteld wordt dat deze gedeeltelijk zouden kunnen worden gebruikt om de huidige belastingen op ondernemen en werken te verlagen.

Om de uitkomsten van het ledenonderzoek onder de aandacht te brengen van de politiek heeft de ANWB een brief gestuurd naar staatssecretaris Snel van Financiën. Daarnaast wil de ANWB dat luchtvaartmaatschappijen passagiers gaan informeren over de duurzaamheidsklasse van het vliegtuig waarmee de vlucht wordt uitgevoerd.

Kijk voor meer informatie op www.anwb.nl/vliegtaks
Trefwoorden: vliegtaks, vliegen, luchtvaart, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.