Geplaatst op: 11-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren

Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren

VVV Goeree-Overflakkee heeft in Ouddorp een voor ons land spectaculair inspiratiepunt geopend. Het oude VVV-kantoor in het historische Blaeuwe Huus is voor 435 duizend euro opgeknapt en herinnert in niets meer aan een traditionele VVV.


Gasten kunnen in het inspiratiepunt op een eigentijdse en interactieve manier verkennen wat er te zien en te doen is op Goeree-Overflakkee. Beleving staat daarbij centraal. Het nieuwe VVV inspiratiepunt is slechts een opmaat voor een veel groter plan want de VVV gaat fuseren met EilandMarketing Goeree-Overflakkee en zo samen werken aan (digitale) marketing en gastheerschap.

Landelijke ontwikkeling

 

De ontwikkeling van dit inspiratiepunt is een mooi voorbeeld van een bredere trend die het Kennisnetwerk Destinatie Nederland (mogelijk gemaakt door VVV Nederland) signaleert waar ‘traditionele’ VVV locaties met veel drukwerk transformeren naar VVV gelabelde locaties die zich positioneren als dé entree van de stad of regio. In Arnhem op het station waar VisitArnhem in een Stationshuiskamer gasten ontvangt en inspireert maar ook in brandstores zoals de I amsterdam Store, de VVV Leiden brandstore, de VVV Eindhoven brandstore en de VVV Groningen. Ook in Zeeland zijn diverse inspiratiepunten gerealiseerd waarbij het lokale DNA het  uitgangspunt is voor inrichting en uitstraling, en bezoekers en bewoners met interactieve belevingselementen worden geïnspireerd over de bestemming.

Modern gastheerschap

 

Voorzitter Jeroen den Hollander wil met zijn VVV het gastheerschap op een moderne manier invullen: "We willen gasten op een unieke manier ontvangen en inspireren meer van ons prachtige eiland te ontdekken.” Wethouder Tea Bot van de gemeente Goeree-Overflakkee was zeer in haar nopjes met het nieuwe inspiratiepunt: "Wij hebben in het collegeprogramma de ambitie opgenomen om de informatie op het eiland naar een eigentijds niveau te tillen en dit inspiratiepunt zal zowel bezoekers als bewoners verrassen en inspireren. Ik ben blij met de rol die de VVV heeft gepakt en de samenwerking met eilandmarketing.” De VVV Ouddorp blijft de enige VVV op het eiland. Maar om ook een verbinding te maken tussen de kop van het eiland en de rest worden daar nog voor de zomer twee grote inspiratiewanden met touchscreens geplaatst.


Interactieve inspiratietafel

 

In het inspiratiepunt worden haast op een museale wijze de verhalen van de omgeving verteld. Daarin staan de natuur, water, cultuurhistorie en erfgoed centraal. De VVV heeft een compacte balie want het is de bedoeling dat de medewerkers de bezoekers in het inspiratiepunt ontmoeten.


Blikvanger is de interactieve tafel, waarop een maquette van het eiland is weergegeven met markante gebouwen. Door middel van projectie wordt de tafel tot leven gebracht. Surfers varen over de tafel, tulpen bloeien op en fietsers bewegen er overheen. Op een groot touchscreen kan de keuze voor diverse thema’s worden gemaakt. Op basis van het thema past de projectie van de tafel zich aan. Als de gast bijvoorbeeld kiest voor ‘Een natuurgebied bezoeken’ kunnen er verschillende natuurgebieden aangeklikt worden. Op de tafel verschijnt de locatie, op het touchscreen informatie over het gebied en op een grote wand achter de tafel foto’s van het natuurgebied.


Veel beleving

 

In het inspiratiepunt is rond de interactieve tafel nog veel meer te beleven. Zo kunnen gasten in het nagemaakte interieur van een oude RTM tram een video over het eiland bekijken, waarbij bewegingseffecten in de bankjes aanvoelen alsof je werkelijk een tramrit maakt. Verderop vertellen enkele bekende inwoners van Goeree-Overflakkee, zoals Dave von Raven of Richard Groenendijk over hun binding met het eiland en hun favoriete plekken. Ook is er een pop-up museum met mini tentoonstellingen van musea. En op speciale verlichte panelen worden bijzondere natuurfoto’s getoond.


Alle teksten in het inspiratiepunt zijn in zowel het Nederlands als het Duits. Voor Frans- en Engelstaligen zijn er vertalingen beschikbaar die met nummer naar de fysieke locaties in het inspiratiepunt verwijzen. De inspiratie houdt niet op achter de voordeur want in de tuin zijn picknicktafels geplaatst.


VVV midden in de samenleving

 

Bijzonder was de positieve vibe vanuit de lokale bevolking op de opening. Waar andere VVV's nogal eens de aansluiting bij de lokale gemeenschap en politiek missen en daardoor continu onder druk staan, voelde je in Ouddorp een flinke trots op de eigen VVV. Voor de realisatie van het inspiratiepunt had het bestuur oud-directeur Patrick Polie van VVV Zeeland ingehuurd. Hij wist in driekwart jaar tijd een inspiratiepunt te realiseren dat de toon in VVV-land zal zetten.


Plannen zijn er nog volop want binnenkort kun je op het inspiratiepunt live meekijken naar de activiteiten op de nabijgelegen Brouwersdam. En als het technisch lukt, kunnen gasten op andere punten op het eiland live een videoverbinding met de medewerkers opzetten.


Kosten

 

Het totale project heeft € 435.000,- gekost, daarvan heeft de eigenaar van het gebouw, stichting 't Blaeuwe Huus € 215.000,- bijgedragen en de gemeente ook € 215.000,-. Hiervan is zo'n € 315.000,- besteed aan het VVV Inspiratiepunt. Daarnaast zijn er nog kosten voor de inspiratiewanden, projectbegeleiding, uren VVV en de verbouwing/onderhoud van de backoffice. De exploitatie van het nieuwe inspiratiepunt past binnen de begroting van de oude VVV en wordt met 3,2 fte gedraaid.


Per 1 mei zullen de VVV Goeree-Overflakkee en Eilandmarketing (nu nog onderdeel van de gemeente) samen een nieuwe werkorganisatie gaan vormen: Stichting Eilandmarketing Goeree-Overflakkee. De backoffice van deze stichting wordt gehuisvest in 't Blaeuwe Huus.

Trefwoorden: marketing, gastheerschap, vvv, zuid-holland

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...