Geplaatst op: 11-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren

Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren

VVV Goeree-Overflakkee heeft in Ouddorp een voor ons land spectaculair inspiratiepunt geopend. Het oude VVV-kantoor in het historische Blaeuwe Huus is voor 435 duizend euro opgeknapt en herinnert in niets meer aan een traditionele VVV.


Gasten kunnen in het inspiratiepunt op een eigentijdse en interactieve manier verkennen wat er te zien en te doen is op Goeree-Overflakkee. Beleving staat daarbij centraal. Het nieuwe VVV inspiratiepunt is slechts een opmaat voor een veel groter plan want de VVV gaat fuseren met EilandMarketing Goeree-Overflakkee en zo samen werken aan (digitale) marketing en gastheerschap.

Landelijke ontwikkeling

 

De ontwikkeling van dit inspiratiepunt is een mooi voorbeeld van een bredere trend die het Kennisnetwerk Destinatie Nederland (mogelijk gemaakt door VVV Nederland) signaleert waar ‘traditionele’ VVV locaties met veel drukwerk transformeren naar VVV gelabelde locaties die zich positioneren als dé entree van de stad of regio. In Arnhem op het station waar VisitArnhem in een Stationshuiskamer gasten ontvangt en inspireert maar ook in brandstores zoals de I amsterdam Store, de VVV Leiden brandstore, de VVV Eindhoven brandstore en de VVV Groningen. Ook in Zeeland zijn diverse inspiratiepunten gerealiseerd waarbij het lokale DNA het  uitgangspunt is voor inrichting en uitstraling, en bezoekers en bewoners met interactieve belevingselementen worden geïnspireerd over de bestemming.

Modern gastheerschap

 

Voorzitter Jeroen den Hollander wil met zijn VVV het gastheerschap op een moderne manier invullen: "We willen gasten op een unieke manier ontvangen en inspireren meer van ons prachtige eiland te ontdekken.” Wethouder Tea Bot van de gemeente Goeree-Overflakkee was zeer in haar nopjes met het nieuwe inspiratiepunt: "Wij hebben in het collegeprogramma de ambitie opgenomen om de informatie op het eiland naar een eigentijds niveau te tillen en dit inspiratiepunt zal zowel bezoekers als bewoners verrassen en inspireren. Ik ben blij met de rol die de VVV heeft gepakt en de samenwerking met eilandmarketing.” De VVV Ouddorp blijft de enige VVV op het eiland. Maar om ook een verbinding te maken tussen de kop van het eiland en de rest worden daar nog voor de zomer twee grote inspiratiewanden met touchscreens geplaatst.


Interactieve inspiratietafel

 

In het inspiratiepunt worden haast op een museale wijze de verhalen van de omgeving verteld. Daarin staan de natuur, water, cultuurhistorie en erfgoed centraal. De VVV heeft een compacte balie want het is de bedoeling dat de medewerkers de bezoekers in het inspiratiepunt ontmoeten.


Blikvanger is de interactieve tafel, waarop een maquette van het eiland is weergegeven met markante gebouwen. Door middel van projectie wordt de tafel tot leven gebracht. Surfers varen over de tafel, tulpen bloeien op en fietsers bewegen er overheen. Op een groot touchscreen kan de keuze voor diverse thema’s worden gemaakt. Op basis van het thema past de projectie van de tafel zich aan. Als de gast bijvoorbeeld kiest voor ‘Een natuurgebied bezoeken’ kunnen er verschillende natuurgebieden aangeklikt worden. Op de tafel verschijnt de locatie, op het touchscreen informatie over het gebied en op een grote wand achter de tafel foto’s van het natuurgebied.


Veel beleving

 

In het inspiratiepunt is rond de interactieve tafel nog veel meer te beleven. Zo kunnen gasten in het nagemaakte interieur van een oude RTM tram een video over het eiland bekijken, waarbij bewegingseffecten in de bankjes aanvoelen alsof je werkelijk een tramrit maakt. Verderop vertellen enkele bekende inwoners van Goeree-Overflakkee, zoals Dave von Raven of Richard Groenendijk over hun binding met het eiland en hun favoriete plekken. Ook is er een pop-up museum met mini tentoonstellingen van musea. En op speciale verlichte panelen worden bijzondere natuurfoto’s getoond.


Alle teksten in het inspiratiepunt zijn in zowel het Nederlands als het Duits. Voor Frans- en Engelstaligen zijn er vertalingen beschikbaar die met nummer naar de fysieke locaties in het inspiratiepunt verwijzen. De inspiratie houdt niet op achter de voordeur want in de tuin zijn picknicktafels geplaatst.


VVV midden in de samenleving

 

Bijzonder was de positieve vibe vanuit de lokale bevolking op de opening. Waar andere VVV's nogal eens de aansluiting bij de lokale gemeenschap en politiek missen en daardoor continu onder druk staan, voelde je in Ouddorp een flinke trots op de eigen VVV. Voor de realisatie van het inspiratiepunt had het bestuur oud-directeur Patrick Polie van VVV Zeeland ingehuurd. Hij wist in driekwart jaar tijd een inspiratiepunt te realiseren dat de toon in VVV-land zal zetten.


Plannen zijn er nog volop want binnenkort kun je op het inspiratiepunt live meekijken naar de activiteiten op de nabijgelegen Brouwersdam. En als het technisch lukt, kunnen gasten op andere punten op het eiland live een videoverbinding met de medewerkers opzetten.


Kosten

 

Het totale project heeft € 435.000,- gekost, daarvan heeft de eigenaar van het gebouw, stichting 't Blaeuwe Huus € 215.000,- bijgedragen en de gemeente ook € 215.000,-. Hiervan is zo'n € 315.000,- besteed aan het VVV Inspiratiepunt. Daarnaast zijn er nog kosten voor de inspiratiewanden, projectbegeleiding, uren VVV en de verbouwing/onderhoud van de backoffice. De exploitatie van het nieuwe inspiratiepunt past binnen de begroting van de oude VVV en wordt met 3,2 fte gedraaid.


Per 1 mei zullen de VVV Goeree-Overflakkee en Eilandmarketing (nu nog onderdeel van de gemeente) samen een nieuwe werkorganisatie gaan vormen: Stichting Eilandmarketing Goeree-Overflakkee. De backoffice van deze stichting wordt gehuisvest in 't Blaeuwe Huus.

Trefwoorden: marketing, gastheerschap, vvv, zuid-holland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.