Topzomer voor Zeeland
Eindeloos mooi weer en een nummer één-hit in België zorgden voor een recordjaar voor toerisme in Zeeland: in 2018 werden 10,5 miljoen overnachtingen in Zeeland doorgebracht, 4,5% meer dan in 2017.
Kenniscentrum Kusttoerisme, onderdeel van HZ University of Applied Sciences, heeft de cijfers op een rij gezet en samen met VVV Zeeland geanalyseerd.
Zoutelande-effect
Het Zoutelande-effect is duidelijk zichtbaar in de cijfers: het aantal overnachtingen van Belgische gasten nam gedurende het gehele jaar fors toe (+19% naar 1,23 miljoen). Zeeland is nu de populairste provincie voor onze Zuiderburen, in 2017 had Zeeland nog de vijfde positie op de ranglijst. Het effect van deze hit was maar deels zichtbaar in eigen land, er kwamen 3% meer Nederlanders naar Zeeland, maar ze bleven korter, waardoor het aantal overnachtingen daalde met 1% naar 4,76 miljoen. Zo verliest Zeeland weer wat marktaandeel op een verder stabiele binnenlandse vakantiemarkt.
De Duitsers zijn in toenemende mate fan van Zeeland, het toerisme vanuit Duitsland groeide opnieuw met 7,5%, naar 4,29 miljoen. Nederland, Duitsland en België blijven verreweg de belangrijkste herkomstmarkten, slecht 2,5% van de gasten komt uit andere landen.
Zomer groeit nauwelijks
Kijkend naar de spreiding over het jaar is een flinke groei zichtbaar in het eerste kwartaal (+24%). Deels wordt dit veroorzaakt door de vroege Pasen (en dus een verschuiving van overnachtingen van april naar maart), maar ook in februari werden veel meer overnachtingen geregistreerd. In de zomermaanden was er nauwelijks sprake van groei, maar dit is van oudsher al de drukst bezochte periode in Zeeland. In het vierde kwartaal werden wel weer groeicijfers genoteerd (+8%).
Sterke groei hotelovernachtingen
Kijkend naar type accommodatie, zien we in Zeeland een sterke groei van het aantal hotelovernachtingen (+13%), vooral dankzij buitenlandse toeristen. Ook het aantal nachten op ‘huisjesterreinen’ (bungalowparken en verhuurchalets op campings) groeide verder in 2018 (+7%). Het toeristisch kamperen daalde opnieuw licht in 2018; Nederlandse kampeerders verbleven minder nachten en het aantal buitenlandse kampeerovernachtingen bleef gelijk. Overigens is Zeeland wel de populairste provincie voor buitenlandse kampeergasten: ruim een kwart koos voor Zeeland als bestemming van de kampeervakantie.
VVV Zeeland blijft aan de weg timmeren
Het CBS noteert voor Zeeland dus volop positieve cijfers. Erik van den Dobbelsteen, directeur van VVV Zeeland: "Gezien de onderliggende trends zullen we in 2019 actief blijven werven op de Duitse markt. Thema's als culinair, kust, fietsen en water slaan aan. Het zijn loyale gasten die vaker terugkomen ook in de schouderseizoenen. Ook zullen we in België slim en creatief aanhaken op de spotlight die Zoutelande afgelopen jaar kreeg. Om het marktaandeel in de binnenlandse markt terug te veroveren zullen we steviger inzetten op de Nederlandse markt. Via thema's als culinair, cultuur, evenementen en actief buiten laten we zien dat Zeeland een langer bezoek waard is.”