Geplaatst op: 19-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Brexit kost Nederlands toerisme nu al geld

Brexit kost Nederlands toerisme nu al geld
Bron: Pixabay

Met een harde Brexit als een steeds realistischer scenario heeft ING de waarde van de Nederlandse uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk in kaart gebracht. De effecten zijn nu al voelbaar omdat sinds het referendum de groei van de export nagenoeg tot stilstand is gekomen. Dat komt door de waardedaling van het Britse Pond ten opzichte van de euro en afkoeling van de vraag bij Britse consumenten en producenten. Ook onze sector wordt door de Brexit geraakt en is nu al € 65 aan omzet misgelopen.

Belangrijk herkomstland

 

Britten zijn namelijk na Duitsers en Belgen de grootste groep buitenlandse toeristen in Nederland. Vorig jaar 2,2 miljoen, een aandeel van 12 procent. Waar het totaal aantal buitenlandse toeristen record na record brak en tussen 2012 en 2018 met 55 procent steeg, groeide het aantal Britse toeristen minder snel (+34 procent). Het laatste jaar is de groei zelfs totaal tot stilstand gekomen. Het lage Britse consumentenvertrouwen en de ongunstige wisselkoers zijn voor Britse consumenten redenen om de hand op de knip houden.


ING schat in dat de groei van het Britse toerisme zonder Brexit meer in lijn was geweest met de Europese trend. Dat had circa 275.000 extra (hotel)overnachtingen van Britten op kunnen leveren. Omdat de groei uit andere herkomstlanden sterk groeit, voelt de branche dit minder.

€ 65 miljoen euro misgelopen

 

Britse reizigers besteden gemiddeld € 240 euro per dag, voornamelijk aan reis en accommodatie. 275.000 extra overnachtingen staan gelijk aan € 65 miljoen extra omzet in het toerisme. Op de jaarlijkse toeristische bestedingen van Britten in Nederland (€ 1,5 miljard) is dat zo’n 4%.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/onze-economie/de-nederlandse-economie/publicaties/brexit-en-sectoren.html
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, engeland, brexit

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...