Geplaatst op: 20-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Grote uitdagingen voor Nederlandse vakantieparken

Overcapaciteit, arbeidsmarkt en strakke regelgeving grootste uitdagingen

Grote uitdagingen voor Nederlandse vakantieparken

De grootste uitdaging voor ondernemers in de verblijfsrecreatie is het constant houden of laten groeien van de bezetting om financieel gezond te blijven. De toenemende aandacht die moet worden gegeven aan online vindbaarheid en de angst voor overcapaciteit versterken die uitdaging. De problemen die ondernemers ondervinden als ze zelf willen investeren maken het ondernemen in deze branche niet makkelijker. Ook de krapte op de arbeidsmarkt baart heel wat ondernemers zorgen. Dat blijkt uit onderzoek van PleisureWorld NRIT onder 170 ondernemers.


In het najaar van 2018 heeft PleisureWorld NRIT een enquête uitgezet onder Nederlandse vakantieparken. De resultaten daarvan worden verwerkt in het boek ‘De Toekomst van het Vakantiepark’ van auteur Rolf Nijdam. Doel van dit boek is belanghebbenden te informeren met feiten over vakantieparken, inzicht te geven in de markt waarin ze opereren en te inspireren om tot een duurzame toekomst voor de branche te komen. Mede dankzij de steun van RECRON hebben 170 parken aan het onderzoek meegewerkt. Zij hebben inmiddels een uitgebreide samenvatting van de onderzoeksresultaten ontvangen waarin wordt ingegaan op oppervlakte, omvang, eigendom, samenwerkingen, financiën, personeel, gasten, niet-recreatief gebruik, verhuur, marketing, investeringen, uitdagingen en bedreigingen.

Uitbreiden of vernieuwen blijkt lastig

 

De grote toename van nieuwe accommodaties en groepsverblijven levert bestaande vakantieparken buikpijn op, mede gezien de problematiek die ze ervaren als zij zelf willen vernieuwen of uitbreiden: de lastige route rondom vergunningen en de terughoudendheid van banken bij de benodigde financiering. Ondernemers in de verblijfsrecreatie willen desondanks graag investeren, zo blijkt uit het onderzoek. Bedrijven die hebben aangegeven te komende jaren te gaan investeren, willen gemiddeld ruim een miljoen euro investeren in uitermate diverse plannen. Van investeren in de winkel tot investeren in de regionale samenwerking, en van nieuwe technologieën tot een nieuw horecaconcept. Waar men de komende jaren het meest in gaat investeren is de uitbreiding van het park met accommodaties en in de accommodaties zelf: het renoveren ervan of het omzetten van kampeerplaatsen naar accommodaties.

Krappe arbeidsmarkt nu al voelbaar

 

Een andere grote uitdaging die veel recreatiebedrijven ervaren, is het vinden van voldoende en goed gekwalificeerd personeel. De krapte op de arbeidsmarkt baart heel wat ondernemers zorgen. Zaken als het verduurzamen van het park spelen wel, maar worden relatief weinig benoemd. Ontwikkelingen rond permanent verblijven zijn ook een zorg. Meerdere bedrijven ervaren toegenomen druk vanuit gasten of eigenaren om (semi-)permanent te willen verblijven in een recreatieverblijf.

Meer informatie

 

Voorop blijven lopen in de verblijfsrecreatie? Kom dan dinsdag 21 mei naar de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst bij Resort Beeks Bergen. Alles over deze vakdag op: hetvakantieparkvandetoekomst.nl


Het onderzoek maakt onderdeel uit van het boek De Toekomst van het Vakantiepark, dat in het najaar van 2019 verschijnt. Als u over deze publicatie binnenkort meer informatie wilt ontvangen, kunt u een mail met uw gegevens sturen aan: info@nrit.nl


Voor vragen of meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met onderzoeker Rolf Nijdam, rolf_nijdam@hotmail.com.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, onderzoek

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...