Geplaatst op: 22-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden

Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden
Bron: Pixabay

Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar in Nederland gegroeid van van 321 naar 390, een toename met 21%. Vooral tussen 2010 en 2013 groeide het aantal pannenkoekenrestaurants flink. De laatste jaren is de groei er uit. Pannenkoekenrestaurants zijn sterk vertegenwoordigd in natuur- en toeristengebieden. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Op elke 100.000 inwoners zijn er 2,2 pannenkoekenrestaurants. De grootste dichtheid zien we in toeristische regio's en natuurgebieden. De provincie Zeeland heeft met 4,2 de hoogste dichtheid, de provincie Groningen met 0,5 de laagste.

Typen pannenkoekenrestaurants

 

De markt kan grofweg worden verdeeld tussen traditionele pannenkoekenrestaurants met een nostalgisch interieur en een sterke focus op pannenkoeken. Daarnaast zien we ook trendy restaurants met een modern en strak vormgegeven interieur en vaak een wat bredere kaart. Deze schuiven op van een single-product-restaurant naar een multifunctioneel horecaconcept.

Trends

 

Trends in de markt zijn Nutalla fast food shops, com crepes, de pannenkoekenprinter, de Japanse pannenkoekenbaren een all you can eat concept.

Regionale ontwikkelingen

 

De ontwikkeling van het aantal pannenkoekenrestaurants verschilt sterk per provincie. Met name Overijssel en Utrecht noteren forse groeicijfers. In absolute aantallen was de stijging het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland en Overijssel, met een toename van respectievelijk 15, 12 en 12 pannenkoekenrestaurants. In Zeeland, Flevoland en Groningen daalde het aantal pannenkoekenrestaurants de afgelopen tien jaar.

Doelgroepen en bestedingen

 

Senioren en gezinnen zijn voor de pannenkoekenrestaurants de belangrijkste doelgroepen. Deze twee groepen tezamen zorgen voor circa driekwart van de omzet in de sector. Per jaar noteren de restaurants circa 26,6 miljoen bezoeken. Een gast besteed gemiddeld 11 euro. Het bezoek is redelijk verdeeld over het jaar met pieken in de maanden mei, september en oktober.

Verwachting

 

De economische crisis had een positief effect op de pannenkoekenrestaurants. Consumenten werden steeds prijsbewuster en deden minder uitgaven buiten de deur. Als men al buiten de deur ging eten, werd er vaker gekozen voor betaalbare formules in de fastservicesector zoals pannenkoekenrestaurants. Nu de crisis achter de rug is ligt het groeitempo van pannenkoekenrestaurants een stukje lager. Hoewel de groei ten opzichte van de crisisperiode is afgevlakt verwachten de onderzoekers van Van Spronsen & Partners dat het aantal pannenkoekenrestaurants de komende jaren langzaam zal blijven toenemen. Dit wordt met name veroorzaakt door de vergrijzing die de komende jaren verder door zal zetten, waardoor de belangrijke doelgroep van senioren voorlopig zal blijven groeien.

Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Het-Pannenkoekenrestaurant-in-beeld.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, pannenkoekenrestaurants

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...