Geplaatst op: 03-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

VVV’s & Achterhoek Toerisme slaan de handen ineen

VVV’s & Achterhoek Toerisme slaan de handen ineen
Kees van Wijk (VVV Nederland) en Manuel Hezeman (Achterhoek Toerisme)

De VVV’s, TIP’s en Achterhoek Toerisme gaan intensiever samenwerken om de bezoekers in de Achterhoek te bedienen. Zo wordt er een gezamenlijke coördinator aangesteld, een gezamenlijk opleidings- en productaanbod ontwikkeld, wordt er actief aan kennisuitwisseling gedaan en ingezet op de vernieuwing van VVV’s waarvan vier vestigingen transformeren naar inspiratiepunten. Ook is een samenwerkingsovereenkomst met VVV Nederland getekend.


De gast van vandaag de dag vraagt om nieuwe vormen van informatie, en heeft behoefte aan beleving en interactie. Ook andere stakeholders zoals gemeenten en ondernemers, hebben veranderende behoeften qua VVV dienstverlening. De VVV’s in de Achterhoek willen hun dienstverlening aan deze partijen versterken. Dat er behoefte is aan de samenwerking blijkt wel uit het feit dat nagenoeg alle toeristische organisaties in de Achterhoek deelnemen.

Versterken van de dienstverlening

 

De samenwerking is geen fusie, alle betrokken organisaties blijven zelfstandig. Wel neemt Achterhoek Toerisme de VVV-licentie over en verleent aan de VVV's in de Achterhoek een sublicentie. Het geld dat de VVV's daarmee besparen gaat in het gezamenlijke programma waar ook Achterhoek Toerisme aan bijdraagt. De programma richt zich op kennisuitwisseling, scholing, inrichting van de VVV's en een dienstverleningsprogramma.


"Door deze samenwerking willen we met elkaar de kwaliteit van de dienstverlening nog beter laten aansluiten op de behoefte van de gast. Ook willen we kijken hoe we de exploitatie kunnen versterken en VVV-locaties kunnen vernieuwen", aldus Manuel Hezeman, directeur van Achterhoek Toerisme. "We willen de gasten en bewoners in de Achterhoek zo gastvrij mogelijk ontvangen in onze VVV’s en nog breder gidsen door het brede aanbod van onze mooie regio. Daartoe investeren we in gastheerschap, opleidingen, de ontwikkeling van gezamenlijk merchandise aanbod en komt er een coördinator die de VVV’s actief gaat helpen bij de doorontwikkeling van de dienstverlening.”

VVV licentie

 

Op 2 april jl. ondertekenden Achterhoek Toerisme, mede namens de lokale VVV’s, de samenwerkingsovereenkomst met VVV Nederland. Kees van Wijk, algemeen directeur van VVV Nederland is verheugd met deze stap: "VVV Nederland is er van meet af aan intensief bij betrokken om het gastheerschap in de Achterhoek gezamenlijk op te pakken en onder regie van Achterhoek Toerisme te komen tot verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering. En het mooie is dat door de nieuwe samenwerking er zelfs een nieuwe VVV bij komt in de Achterhoek: VVV Borculo."

Ontwikkeling inspiratiepunten

 

Een ander speerpunt in de samenwerking is de vernieuwing van het fysiek gastheerschap. Voor vijf VVV’s worden momenteel ontwerpen gemaakt voor een eigentijds VVV Inspiratiepunt. Het doel is om in deze VVV’s de verhalen van de omgeving op een interactieve manier zichtbaar te maken. De eerste VVV's worden in het najaar verbouwd en het is de verwachting dat in het voorjaar de VVV's van Zutphen, Winterswijk, Lochem, Groenlo en Ulft zijn getransformeerd tot inspiratiepunt. In de Achterhoek zijn dan drie typen VVV's: Inspiratiepunten, gastvrijheidspunten en TIP's.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, gastheerschap, dmo's, vvv's, gelderland

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...