Geplaatst op: 03-04-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Horeca hoeft petflesjes niet in te zamelen

Horeca hoeft petflesjes niet in te zamelen
Bron: Pixabay

De horeca krijgt in de nieuwe wetgeving voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter geen verplichting deze in te nemen. De helft van de horecaondernemers verkoopt petflesjes. Die ondernemers zijn wel voor statiefgeld op degelijke flesjes maar voorzien problemen bij de inname in horecabedrijven. Dat meldt KHN.


Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft een voorstel voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter ontwikkeld. Dit voorstel houdt in dat de producenten en importeurs verantwoordelijk worden voor het heffen van statiegeld op deze petflesjes en voor de inzameling ervan. Er komt geen verplichting voor de horeca om petflesjes in te nemen. KHN heeft zich de afgelopen tijd ingezet om dit te bereiken en is dan ook blij met dit resultaat. Zeker omdat uit onderzoek van KHN blijkt dat horecaondernemers problemen voorzagen zien bij het inzamelen van petflesjes: gebrek aan ruimte, hygiëne en extra personeelskosten.

Statiegeld petflesjes lastig uit te voeren

 

KHN deed in maart 2019 onderzoek naar de eventuele invoering van statiegeld. Ruim 1000 horecaondernemers deden mee. Iets minder dan de helft van hen verkoopt petflesjes.  Uit het onderzoek blijkt dat 69% van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt, het invoeren van statiegeld in principe een goed plan vindt. Dat kan helpen om het zwerfafval in Nederland verder terug te dringen. 50% van deze horecaondernemers geeft daarbij wel aan dat zij zorgen hebben over de uitvoering van statiegeld op petflesjes. Belangrijkste argumenten zijn: ruimtegebrek (63%), problemen met hygiëne (41%) en de extra personeelskosten (37%).

Vrijwillig inzamelen tegen vergoeding

 

Als er statiegeld wordt ingevoerd, dan is 63% van horecaondernemers die petflesjes verkoopt, in principe bereid deze vrijwillig in te zamelen mits daar er een redelijke vergoeding tegenover staat. Deze vergoeding moet tegemoetkomen aan extra kosten voor personeel en de kosten van schoonmaak.


Bijna de helft (45%) van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt denkt de beslissing om petflesjes te blijven verkopen aan de consument over te laten. Bijna een derde (31%) gaat blikjes verkopen als de drankjes die nu in statiegeldflesjes zullen gaan ook in blik verkrijgbaar zijn. 11% stopt sowieso met de verkoop van petflesjes.

Overwegend kleine ondernemers verkopen petflesjes

 

62% van de horecaondernemers die petflesjes verkopen heeft een verkoopoppervlakte van minder dan 100 m2. Ook is gevraagd hoeveel petflesjes horecaondernemers gemiddeld verkopen per jaar. 61% geeft aan minder dan 2000 flesjes per jaar te verkopen. Het zijn dus met name kleine horecaondernemers die weinig petflesjes verkopen en weinig ruimte hebben om lege petflesjes op te slaan.


Ruim tweederde van de horecaondernemers vindt het invoeren van statiegeld in principe een goed plan. Echter 50% van de horecaondernemers ziet de volgende problemen bij het inzamelen van petflesjes: gebrek aan ruimte, hygiëne en extra personeelskosten. Daarnaast verkopen horecaondernemers relatief weinig petflesjes. KHN is om deze redenen geen voorstander van een verplichte inname van petflesjes in de horeca.

Uitzondering voor de horeca. Hoe nu verder?

 

KHN is blij met het voorstel van het ministerie van I&W dat de horeca geen petflesjes met statiegeld hoeft in te zamelen. Op basis van vrijwilligheid en een vergoeding (afhankelijk van de hoogte van het bedrag) lijken horecaondernemers die petflesjes verkopen, wel bereid om hier alsnog aan mee te werken.


KHN heeft het ministerie van I&W afgelopen week geïnformeerd over bovenstaande resultaten en hoe zij tegen het voorstel aankijken. Ook andere partijen hebben input gegeven op het voorstel. Het ministerie bekijkt of ze die reacties wel/niet meenemen in het definitieve voorstel dat op 1 januari 2021 mogelijk wordt ingevoerd. De invoering gaat niet door wanneer het bedrijfsleven in het najaar van 2020 de volgende twee doelstellingen heeft gehaald:

  • Een recyclingdoelstelling voor kleine plastic flessen van 90%
  • Een reductiedoestelling voor petflesjes in het zwerfafval van 70-90%.
Trefwoorden: horeca, duurzaam toerisme, afval

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.