Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Food tourism steeds populairder

Food tourism steeds populairder
Bro: Pixabay
Eten en drinken wordt steeds belangrijker tijdens vakanties. Bijna twee derde van de Nederlanders geeft aan hier meer belang aan te hechten dan voorheen. Voor een op de zes bepaalt eten en drinken in sterke mate de bestemmingskeuze. Veel Nederlanders zien culinaire activiteiten als een aantrekkelijke manier om een vakantiebestemming beter te leren kennen. Vooral Nederlanders van 18 tot 34 jaar en hoogopgeleiden vinden goed eten en drinken belangrijk tijdens hun vakantie. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van Trends & Tourism onder 2 duizend Nederlanders.

Food tourism omvat een brede range van belevingen. Meest populair zijn eten van streekgerechten in een restaurant, het bezoek van een lokale markt met streekgerechten en het kopen van streekgerechten in een winkel.

Veel culinaire activiteit(en) tijdens de vakanties
In de afgelopen drie jaar heeft zo’n 85% van de Nederlanders wel eens een culinaire activiteit ondernomen tijdens vakanties. De deelname aan culinaire activiteiten verschilt per bestemming. Activiteiten als het bezoeken van wijnchateaus en sterrenrestaurants doen Nederlanders relatief vaak in Frankrijk. Food festivals zijn populair in Duitsland en kookworkshops in Italië. Food tours en het thuis eten bij locals worden relatief vaak ondernomen tijdens reizen buiten Europa.



Italië en Limburg hebben het beste culinaire imago
Van de buitenlandse vakantiebestemmingen, die in het onderzoek zijn meegenomen, heeft Italië het beste culinaire imago onder Nederlanders. Nederlanders vinden vooral dat Italianen weten te genieten van het goede leven en dat er van alles in Italië te beleven is rond eten en drinken. In eigen land wordt Limburg gezien als meest culinaire bestemming van de onderzochte provincies/regio’s. Associaties die veel gemaakt worden met culinair Limburg zijn vlaai, asperges, bier en bourgondisch.

Vooral jongeren en hoger opgeleiden geïnteresseerd
De leeftijdsgroep 18-34 jaar en hoger opgeleiden hechten het grootste belang aan eten/drinken tijdens vakanties. Niet alleen speelt het aspect een bovengemiddelde rol bij de keuze van de vakantie- bestemming; ook tijdens vakanties zijn ze actiever met het thema bezig. Ze ondernemen vaker culinaire activiteiten, posten regelmatig foto’s over eten/drinken op social media en staan meer open voor nieuwe gerechten/drankjes.

Over Trends & Tourism
Trends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nlTrends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, horeca, eten, drinken, culinair toerisme, food toursm

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...