ACM vindt klachten Ryanair tegen tarieven Eindhoven Airport ongegrond
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) oordeelt dat de
klachten van Ryanair over de tarieven en voorwaarden van Eindhoven Airport
ongegrond zijn. De ACM heeft op basis van de klachten van Ryanair geen
overtreding van de regels gevonden door Eindhoven Airport.
De ACM heeft aan de hand van klachten van Ryanair beoordeeld of Eindhoven
Airport heeft voldaan aan de regels voor het vaststellen van de tarieven en
voorwaarden per 1 april 2019. Sinds 1 mei 2018 geldt voor Eindhoven Airport de
verplichting om jaarlijks tarieven en voorwaarden vast te stellen volgens de
procedure in de Wet luchtvaart. Op 30 oktober 2018 heeft Eindhoven Airport voor
het eerst tarieven en voorwaarden vastgesteld die in werking zijn getreden per
1 april 2019. Gebruikers van de luchthaven, waaronder luchtvaartmaatschappijen,
hebben de mogelijkheid om over deze tarieven en voorwaarden klachten in te
dienen bij de ACM.
Onvoldoende informatie
Volgens Ryanair heeft Eindhoven Airport niet alle informatie verstrekt waartoe zij verplicht was. Bovendien zou Eindhoven Airport onvoldoende hebben gereageerd op haar brieven en zienswijze in de consultatieprocedure. Tot slot stelt Ryanair dat de kortingsregeling op het passagierstarief op basis van de bezettingsgraad van een vliegtuig discriminerend is.