Geplaatst op: 15-04-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

De campagne Enjoy & Respect – gericht op het aanpakken van wangedrag van Nederlandse en buitenlandse toeristen in Amsterdam – heeft een positief effect. Dat blijkt uit onderzoek van amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).


Zo blijkt dat 45% van de Engelse respondenten na het zien van de campagne zich veel meer bewust is dat overlast door wangedrag echt niet kan. Hetzelfde zegt 24% van de Nederlandse doelgroep. Ruim 20% van de Engelsen verklaart zelfs dat zij voor de campagne nooit hebben nagedacht over het onderwerp. Ditzelfde geldt voor 16% van de Nederlanders.


De meeste problemen door overlastgevend gedrag worden veroorzaakt door mannen tussen de 18-34 jaar uit Nederland en Engeland. De campagne Enjoy & Respect richt zich dan ook op bewustwording bij deze groep en maakt duidelijk dat overlast door wildplassen, afval, dronkenschap en lawaai niet wordt geaccepteerd en consequenties heeft.

Verandering in bewustwording

  

"Het onderzoek naar het effect van de campagne Enjoy & Respect laat zien dat het daadwerkelijk een verandering teweeg brengt in de bewustwording. Dat is een eerste solide begin in de goede richting. Naast bewustwording zijn uiteraard andere maatregelen noodzakelijk om werkelijke gedragsverandering te realiseren”, aldus Geerte Udo directeur amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).

 

Groot bereik online campagne

  

De uitingen vallen op, zo blijkt uit het onderzoek naar het campagne-effect. 41% van de Nederlandse respondenten geeft aan de campagne-uitingen te herkennen. Ditzelfde geldt voor 52% van de Engelse deelnemers aan het campagneonderzoek.


"Uit de cijfers blijkt dat met de bewustwordingscampagne Enjoy & Respect de doelgroep wordt bereikt. Door de campagne komt Amsterdam – vooraf aan het bezoek al – in contact met toeristen die de meeste overlast geven. Zo laten we ze vooraf weten dat bezoekers die zich gedragen en zich aan de regels houden welkom zijn, maar dat wangedrag niet wordt geaccepteerd en wordt beboet.”, benadrukt wethouder Udo Kock van Economische Zaken.

Over de campagne

  

Enjoy & Respect is een initiatief van amsterdam&partners. De campagne wordt mede gefinancierd door de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven: Schiphol, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Amsterdam), Merlins Entertainments, de ondernemersvereniging van de Oudezijds Achterburgwal en de campings. Vervoersbedrijf GVB en buitenreclame specialist JC Decaux stelden mediaruimte beschikbaar. Deze gedeelde verantwoordelijkheid onderstreept het belang van gezamenlijk blijven werken aan een leefbare stad en de reputatie van Amsterdam. Gemeente Amsterdam, handhaving en politie zijn intensief betrokken bij de ontwikkeling van het idee, de uitvoering en opvolging.


 Vanaf medio april gaat de campagne weer van start. Waarbij extra ingezet wordt op zichtbaarheid op luchthavens met low cost carriers, intensivering van online bannering op relevante websites en uitbreiding van de gebieden met location-based marketing-tools.

 
 
Link: https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/enjoy-respect/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: over tourism, toerisme, negatieve effecten

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...