Geplaatst op: 15-04-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

De campagne Enjoy & Respect – gericht op het aanpakken van wangedrag van Nederlandse en buitenlandse toeristen in Amsterdam – heeft een positief effect. Dat blijkt uit onderzoek van amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).


Zo blijkt dat 45% van de Engelse respondenten na het zien van de campagne zich veel meer bewust is dat overlast door wangedrag echt niet kan. Hetzelfde zegt 24% van de Nederlandse doelgroep. Ruim 20% van de Engelsen verklaart zelfs dat zij voor de campagne nooit hebben nagedacht over het onderwerp. Ditzelfde geldt voor 16% van de Nederlanders.


De meeste problemen door overlastgevend gedrag worden veroorzaakt door mannen tussen de 18-34 jaar uit Nederland en Engeland. De campagne Enjoy & Respect richt zich dan ook op bewustwording bij deze groep en maakt duidelijk dat overlast door wildplassen, afval, dronkenschap en lawaai niet wordt geaccepteerd en consequenties heeft.

Verandering in bewustwording

  

"Het onderzoek naar het effect van de campagne Enjoy & Respect laat zien dat het daadwerkelijk een verandering teweeg brengt in de bewustwording. Dat is een eerste solide begin in de goede richting. Naast bewustwording zijn uiteraard andere maatregelen noodzakelijk om werkelijke gedragsverandering te realiseren”, aldus Geerte Udo directeur amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).

 

Groot bereik online campagne

  

De uitingen vallen op, zo blijkt uit het onderzoek naar het campagne-effect. 41% van de Nederlandse respondenten geeft aan de campagne-uitingen te herkennen. Ditzelfde geldt voor 52% van de Engelse deelnemers aan het campagneonderzoek.


"Uit de cijfers blijkt dat met de bewustwordingscampagne Enjoy & Respect de doelgroep wordt bereikt. Door de campagne komt Amsterdam – vooraf aan het bezoek al – in contact met toeristen die de meeste overlast geven. Zo laten we ze vooraf weten dat bezoekers die zich gedragen en zich aan de regels houden welkom zijn, maar dat wangedrag niet wordt geaccepteerd en wordt beboet.”, benadrukt wethouder Udo Kock van Economische Zaken.

Over de campagne

  

Enjoy & Respect is een initiatief van amsterdam&partners. De campagne wordt mede gefinancierd door de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven: Schiphol, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Amsterdam), Merlins Entertainments, de ondernemersvereniging van de Oudezijds Achterburgwal en de campings. Vervoersbedrijf GVB en buitenreclame specialist JC Decaux stelden mediaruimte beschikbaar. Deze gedeelde verantwoordelijkheid onderstreept het belang van gezamenlijk blijven werken aan een leefbare stad en de reputatie van Amsterdam. Gemeente Amsterdam, handhaving en politie zijn intensief betrokken bij de ontwikkeling van het idee, de uitvoering en opvolging.


 Vanaf medio april gaat de campagne weer van start. Waarbij extra ingezet wordt op zichtbaarheid op luchthavens met low cost carriers, intensivering van online bannering op relevante websites en uitbreiding van de gebieden met location-based marketing-tools.

 
 
Link: https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/enjoy-respect/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: over tourism, toerisme, negatieve effecten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...