Geplaatst op: 16-04-2019
Auteur: Marc Gerlings

Durft Delft een nieuwe landmark aan?

Vier realistische ontwerpen liggen klaar

Durft Delft een nieuwe landmark aan?
Voorstel landmark 'Colours of Delft. Foto: Inholland.

Delft wil graag zijn rijke Hollandse historie terugzien in een nieuwe landmark. Vier groepen studenten van hogeschool Inholland van de opleiding Tourism Management kregen de opdracht om met vier voorstellen te komen. De ideeën zijn creatief, realistisch maar soms wel erg kostbaar.


De briefing lijkt redelijk traditioneel maar het gaat voorbij een groot log stilstaand object dat meestal geassocieerd wordt met een landmark. De stad wil graag een nieuwe landmark dat grote aantrekkingskracht heeft op nationale en internationale toeristen. Het liefst spreekt het nog de jonge doelgroepen aan zoals twintigers en dertigers die nu soms Delft links laten liggen en voor grotere steden kiezen. Het thema is de Gouden Eeuw en het moet permanent in de publieke ruimte zichtbaar zijn. Het innovatieve aan de briefing: Het landmark moet ’s avonds spelen met licht. Daarbij werd bij de presentatie van de vier ontwerpen gemeld vanuit de opleiding dat sociale mediamomenten belangrijk zijn. Dat betekent een hoog Instagramgehalte in de praktijk.


De studenten kregen twintig weken de tijd om zich helemaal in Delft onder te dompelen en aan hun voorstel te werken. Veel studenten waren nog nooit in Delft geweest. Mooi is de reactie van een van de studenten op de vraag voordat de twintig weken ingingen wat zij wist van Delft. "Dat is toch waar die beroemde schilder is vermoord?” Ze bedoelde de twee bekendste mensen in de historie van de stad, schilder Vermeer en prins Willem van Oranje. Na diverse bezoeken en veel research is het kennisniveau snel verhoogd. Met een bombardement aan informatie konden de studenten aan de slag. Ze kregen gastcolleges van experts, ze bezochten festival GLOW in Eindhoven voor inspiratie over het toepassen van licht en bouwden ondertussen aan de vier prototypes.


Na prototype 1 niet klaar

De grootste ervaringsles die deze studenten opdeden: je bent niet klaar bij prototype nummer 1. De druk werd hoger want de twintig weken werden niet aangepast. Alle groepen moesten aan de slag met prototype 2 en met dat prototype zijn de studenten ook echt gaan testen. De opleiding maakte een meesterzet. 


De opleiding maakte een meesterzet


De studenten zijn goed onderlegd in de theorie en praktijk van leisure en toerisme maar dat maakt je nog geen ontwerper. Een goed ontwerp maken met alle details van materiaal tot en met uitvoering vraagt om meer specialisatie. Daar liepen alle studenten tegenaan. Hulp was nodig en daarom werd ontwerper Philip Gehring ingeschakeld. Hij kon de studenten echt over de drempels helpen en dat heeft de vier ontwerpen zichtbaar goed gedaan. De prototypes zijn goed uitgedacht en praktisch haalbaar.


1 Landmark Willem van Oranje

Dit is voor het museum Prinsenhof waarschijnlijk een ware verrassing. Het zou zomaar door het museum zelf gerealiseerd kunnen worden. Bij het bestaande beeld van Willem van Oranje wordt in het ontwerp een grote tegel voor het beeld toegevoegd. Die tegel heeft in de avonduren, na zonsondergang een functie als startknop. Als je daarop staat verschijnt achter het beeld een rookgordijn waarop de prins wordt geprojecteerd. Het gaat verder want de bezoeker kan vragen stellen aan deze Vader des Vaderlands en de studenten beloven dat hij op een gevatte en moderne manier antwoorden geeft. In de presentatie werd dan ook de naam van het beeld veranderd naar: William the silent speaks. Je kunt je voorstellen dat het social mediawaardig is en dat veel bezoekers het gesprek aangaan met dit grote beeld in de tuin van Prinsenhof.


2 Colours of Delft

Bepalend in de historie van Delft is het Delfts blauw porselein. De locatie is een van de kleine parken dichtbij het centrum van Delft. Daar willen de studenten drie beelden plaatsen, het liefst uitgevoerd door een lokale kunstenaar. Het gaat om een gebeeldhouwde jurk, vaas en kopje. Overdag zijn het gewoon beelden. In de avond spotten sensoren waar de bezoekers staan en daarop wordt gekleurd licht geactiveerd op het pad naar de beelden en op de beelden zelf. Dat levert maatwerk op, telkens veranderen de kleuren als de bezoekers weer volgende stappen zetten. Sensoren zien de veranderingen en een algoritme bepaalt de lichtuitvoering.


De vele kleuren in de aanlichting van de beelden staan symbool voor het polychroom


Waar is het deze studenten om te doen? Delfts blauw kent iedereen maar met de ontwikkeling van het porselein kwam ook het veelkleurige Delfts polychroom porselein. De vele kleuren in de aanlichting van de beelden staan symbool voor het polychroom. De vele veranderingen in het licht, het leuke onderdeel dat mensen op de foto of video kunnen met de beelden garanderen een hoge social media interesse.


3 VOC schip voor het arsenaal met projectie

De studenten van de derde groep zagen ruimte op het water bij het Arsenaal. Daar wil de groep een VOC schip laten nabouwen. Op zich niet nieuw, wel verrassend is de ontworpen projectie van op de zeilen van het schip. Twee keer per uur volgt een korte lichtshow op de zeilen over de historie van Delft, onder meer met het Delfts blauw. Het slot van de lichtshow is een echte knaller. Met techniek van holografie zeilt het schip weg. Lastig punt, mooi ontwerp maar het is ook kostbaar. Waar andere ontwerpen variëren in de investering tussen de 30 tot 50.000 euro kost dit schip naar schatting van de studenten 545.000 euro.


Foto: Inholland.


4 Landmark Johannes Vermeer

De vierde groep zocht de oplossing in de andere grote historische figuur van Delft: meesterschilder Johannes Vermeer. De studenten van deze groep denken dat bezoekers teleurgesteld zijn omdat je nog niet veel over de schilder vindt in de publieke ruimte van Delft. Daarom wil de groep twaalf houten schildersezels bij elkaar plaatsen in de Phoenix tuin. De bijpassende app op je smartphone die je richt op de schildersezels komt met augmented reality de historie van Delft en de schilder tot leven. Je ziet onder meer Vermeer aan het werk. Slim bedacht, in de app zit ook een navigatiesysteem die je nog meer highlights in de stad laten zien. In de avond is er een lichtshow en komt Vermeer kort tot leven.


Vollebregt: "Heel goed over nagedacht”

Wethouder Bas Vollebregt direct na de presentaties van de ontwerpen: "Ik ben onder de indruk. De studenten hebben zich echt verdiept in Delft. Dit soort landmarks is precies waarvoor we jullie gevraagd hebben. Jullie hebben goede ideeën neergelegd die ons zeker verder helpen. Ik ben ook zeer onder de indruk van hoe vooruitstrevend de plannen zijn, en hoe vanzelfsprekend jullie technieken als hologrammen, 3D-projecten en augmented reality toepassen. En er is heel goed over nagedacht.”

Vollebregt: "Hoe vanzelfsprekend jullie technieken als hologrammen, 3D-projecten en augmented reality toepassen”

Ondernemer Jon Cornelese, eigenaar van een horecazaak en lokaal voorzitter Koninklijke Horeca Nederland: "Het zijn niet de standaard dingen die de studenten voorstellen. Zo een schip is natuurlijk heel mooi. Al krijg je het maar tijdelijk. Het zijn andere dingen dan die we al hebben in Delft en dat trekt misschien ook een hele andere groep bezoekers naar Delft.”

Kirsten de Vos, een van de begeleidende docenten uit het team: "Het is echt realistisch dat er een nieuwe landmark komt. De stad wil meer doen met de publieke ruimte en dat is echt een vraagstuk dat leeft bij de gemeente. Studenten hebben totaal niet gekopieerd, iedereen ging zijn eigen weg. Studenten zijn daardoor veel enthousiaster over hun eigen werk. Dit is zo een gave vraag geweest.”


Wethouder Bas Vollebregt in gesprek met de studenten van het voorstel 'Colours of Delft'.


Over de ervaringen van het vertalen van een concept naar een ontwerp: "We wilden tools meegeven hoe je dat echt kunt ontwikkelen. Daarom werd Philip uitgenodigd. Eerst ging hij in op het creatieve proces van ontwerpen, zoals de focus van een ontwerp en dat ontwerpen gaat met vallen en opstaan. Studenten kregen het gevoel van ontwerpen in het echt. Daarom heeft Philip een tweede keer geholpen met 3D tekeningen want dan krijgen studenten echt een beeld. Dat was een van de beste bijeenkomsten in het proces. Avonden zijn de studenten daarna doorgegaan om het mooi te krijgen. Uiteindelijk moet er één landmark komen maar misschien pakken Vermeer Centrum en Museum Prinsenhof het zelf op omdat ze het graag willen realiseren.”


"Misschien pakken Vermeer Centrum en Museum Prinsenhof het zelf op omdat ze het graag willen realiseren”


Marieke van Meurs, projectleider bij Inholland voor deze minor: "Door de City Deal konden we zover met elkaar komen in het proces over het bedenken van een nieuwe landmark. Ik ben trots op deze studenten. Ik wil de studenten ook bedanken want ik heb geen enkel gemopper gehoord en er is heel veel werk verzet. De vier groepen zijn zelfstandig aan de slag gegaan. Er liggen vier mooie ontwerpen die zij hebben vormgegeven en dat is heel gaaf. De uitdaging die we met de gemeente hebben laten zien: durf te leren.”


Hoe verover je de harten van de inwoners?

Nu is het aan de gemeente, de ondernemers en de inwoners of één van de ontwerpen worden gerealiseerd. Wethouder Vollebregt bevestigde na afloop dat de vraag naar een landmark zeker realistisch is en dat de ontwerpen hiervoor een mooie inspiratie vormen. Deze ontwikkeling kan voor het toerisme een verrijking zijn. De rapporten zullen nu eerst voor advies bij het Platform Toerisme worden neergelegd. Hier zitten gemeente en ondernemers in de toeristische sector om de tafel, en samen kunnen zij per idee de beste weg voorwaarts bepalen, meldt de gemeente.
Trefwoorden: delft, landmark, opleiding, toerisme, kunst, cultuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.