Geplaatst op: 17-04-2019

Verblijfsrecreatie wordt dit voorjaar prima geboekt

Verblijfsrecreatie wordt dit voorjaar prima geboekt

De Nederlandse verblijfsrecreatie heeft voor Pasen 2019 ruim 30 procent meer omzet geboekt ten opzichte van Pasen 2018. Ook voor het Hemelvaartsweekend (+15 procent) en Pinksteren (+6 procent) zitten de boekingen nu al fors in de plus. Zowel verhuuraccommodaties als kampeerplekken scoren goed. Dat blijkt uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie op 11 april.


Een late Pasen, sommige regio’s met vakantie  en de mooie weersvooruitzichten hebben de boekingen een boost gegeven.  Ook vooroplopen in de verblijfsrecreatie? Kom dan naar de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst!



Zowel campings als bungalowparken in de plus

  

Zowel de verhuuraccommodaties als de kampeerplekken doen het erg goed. Ten opzichte van vorig jaar Pasen presteren de verhuuraccommodaties 28,6 procent beter. Van al deze reserveringen werd er vooral in het eerste kwartaal van 2019 het meeste geboekt; de eerste drie maanden zijn verantwoordelijk voor 52 procent van de reserveringen. De overige reserveringen worden vanaf Pasen vorig jaar gemaakt waarbij we kunnen stellen dat naarmate het jaar vordert, het aantal reserveringen toeneemt. Wanneer we kijken naar de kampeerplekken zien we eenzelfde trend als bij de verhuuraccommodaties. De kampeerplekken en trekkershutten presteren 54 procent beter dit jaar in vergelijking tot Pasen 2018. Bijna driekwart van de reserveringen, namelijk 71 procent, wordt ook in het eerste kwartaal van 2019 gemaakt. 




Bovenstaande grafiek laat zien in welk jaar, en in welke maand, er voor Pasen 2019 wordt gereserveerd. Hier ze we dat de top drie wordt bekleed door opeenvolgend januari, februari en maart 2019.

Hemelvaartsweekend en Pinksteren

  

Ook het Hemelvaartsweekend presteert beter dan vorig jaar met een omzet die op dit moment met 14,8 procent hoger ligt. Zowel de verhuuraccommodaties als de kampeerplekken (beiden + 14 procent) laten betere cijfers zien ten opzichte van vorig jaar. Ook het Pinkster weekend presteert momenteel beter dan 2018:  vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, wordt er gemiddeld 5,7 procent meer omzet gemaakt. Deze omzetstijging mag vooral op het conto van de verhuuraccommodaties worden geschreven, kamperen blijf nog wat achter.

 
Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-de-voorjaarstrends-van-2019.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-voorjaar
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, omzet, boekingen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...