Sustainable Brand Index voor Landal
Landal GreenParks heeft de Sustainable Brand Index van 2019 in de categorie Travel en Leisure gewonnen. Nadat de vakantieaanbieder ook vorig jaar de onderscheiding al in de wacht sleepte, mag Landal zich ook dit jaar het meest duurzame reismerk van Nederland noemen. De onderscheiding werd gisteravond in Amsterdam uitgereikt aan Tanja Roeleveld Programma Manager Duurzaam & Betrokken Ondernemen van Landal GreenParks.
De Sustainable Brand Index is een internationaal onafhankelijk onderzoek waarbij consumenten worden geïnterviewd over duurzaamheid en de communicatie van consumentenmerken. De Sustainable Brand Index wordt jaarlijks uitgevoerd in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland en sinds 2017 ook in Nederland. Dit jaar zijn 1148 merken beoordeeld, waarvan 167 uit Nederland. Landal GreenParks voert de sector Travel & Leisure aan, een van de elf sectoren waarin de merken zijn verdeeld. In de overall ranking van alle elf sectoren is Landal zeven plaatsen gestegen, van de 25e plaats in 2018 naar de 18e plaats dit jaar.
"Deze waardering door gasten is een geweldige erkenning van onze ambities en inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Het was al bijzonder om deze onderscheiding vorig jaar uitgereikt te krijgen, maar om hem voor de tweede keer op rij te winnen is een grote eer,” aldus Dirk Anbeek, algemeen directeur van Landal GreenParks. "In deze award klinkt door wat onze gasten op de parken ervaren. We integreren duurzaamheid als onderdeel van de vakanties van onze gasten. We laten hen de natuur beleven, zodat zij het bewustzijn van onze leefomgeving en de liefde voor de natuur mee naar huis nemen. Onvergetelijke vakanties met een positieve impact op natuur, regio, mensen en klimaat.”
Goed imago
Ook uit onderzoek, uitgevoerd door Landal GreenParks, onder haar gasten blijkt dat Landal een goed imago heeft op het gebied van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het onderzoek is in de belangrijkste vier bestemmingsgebieden Nederland, Duitsland, Vlaanderen en Denemarken, uitgevoerd.
- Het overgrote deel van de gasten uit alle landen (tweederde tot bijna 95% van de gasten), geeft aan dat ze het belangrijk vinden dat vakantieparken duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Minder dan 10% vindt niet belangrijk.
- Zo’n 60% - 70% van de gasten geeft aan dat ze het (zeer) eens is met de stelling dat Landal GreenParks een duurzame en maatschappelijk verantwoorde organisatie is. Wel is er nog een groep gasten (onder Duitsers en Denen ruim 10%) die niet weten in hoeverre dat het geval is.
- Duitsers hechten het grootste belang aan duurzaamheid; bij het afnemen van diensten in algemene zin en het (boeken van) bungalowvakanties in het bijzonder. De Denen hechten daar juist het minste belang aan.
- Duitsers en Denen vertalen het belang van duurzaamheid vrij consequent naar al dan niet boeken. Bij Nederlanders en Vlamingen zit er een groter verschil tussen wat zij vinden en hoe ze ook daadwerkelijk handelen (boeken).