Drukke Paasdagen voor Keukenhof
NBTC Holland Marketing heeft de bewustwordingscampagne: #tulipfriendlyselfie gelanceerd. Met een video die in verschillende landen wordt verspreid roept NBTC toeristen op om bewuster om te gaan met de Nederlandse bollenvelden. Dat de Nederlandse bollen populair zijn, bleek deze Paasdagen wel uit een zo drukke Keukenhof dat werd opgeroepen het park een andere keer te bezoeken.
"Toeristen zijn van harte welkom bij de iconische bollenvelden, maar ze moeten rekening houden met de gewassen,” aldus Jos Vranken, directeur NBTC. "Veel toeristen brengen een bezoek aan de bollenvelden. Fotograferende toeristen hebben vaak niet door dat ze onbewust schade veroorzaken een de velden. De campagne moet daarom toeristen in laten zien dat ze ook op andere manieren mooie foto’s kunnen maken van de tulpen met nagenoeg hetzelfde effect.”
Extreem drukke Pasen voor Keukenhof
Tijdens de Paasdagen was het zo druk in de Keukenhof dat het park bezoekers opriep een andere dag naar het bloemenpark te komen. Het parkeerterrein was vol en de wegen rond het park waren, mede door strandverkeer, verstopt. Zelfs de speciale pendelbus kon de Keukenhof niet meer bereiken en stopte met rijden. De Keukenhof trok in het Paasweekeinde ruim 200 duizend bezoekers. Vorig jaar, toen het veel kouder was, waren dat er nog 80 duizend. Volgens directeur Bart Siemerink kan de regio de drukte niet meer aan en moet er fors worden geïnvesteerd in de wegen in de Bollenstreek. "Daar pleiten wij al jaren voor", zegt Siemerink tegen het AD. "We hebben de provincies Noord- en Zuid-Holland en gemeenten Lisse, Hillegom, Teylingen en Haarlemmermeer zelfs aangeboden om daaraan mee te betalen, maar er ligt nog niet eens een plan. Het is de hoogste tijd dat de verkeerswethouders en gedeputeerden daarmee aan de slag gaan."
De Keukenhof is nog tot en met 19 mei geopend.