Trend: afvlakking groei internetverkoop
In
toerisme werd in de afgelopen jaren op marketing- en salesafdelingen alle strategieën
gericht op stijgende internetverkopen. Nu is er een duidelijk signaal dat de
groei van internetverkoop bij Nederlanders afvlakt. De groei blijft nog steeds in de dubbele getallen.
Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor ongeveer 1,6 miljard euro (excl.
btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 17 procent meer
dan in 2017. Het groeitempo van de aankopen van Nederlandse consumenten in
EU-webwinkels is hiermee wat minder hoog dan in voorgaande jaren. Dit meldt het
CBS op basis van lopend onderzoek. De cijfers zijn berekend volgens een methode die
nog in ontwikkeling is en zijn dus voorlopig. Of de afvlakking van invloed is
op verkoopcijfers in toerisme en recreatie is in deze cijfers niet te zien.
Nederlandse internetverkopen 18 procent hoger in 2018
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in 2018 bijna 18 procent hoger dan in 2017. Dat is iets meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden. Net als bij de Europese webwinkels blijft het groeitempo van de Nederlandse webwinkels hoog, maar loopt deze groei na 2015 iets terug. In 2015 nam de omzet van Nederlandse webwinkels nog met 22 procent toe.In het vierde kwartaal van 2018 kochten Nederlandse consumenten voor 453 miljoen euro in Europese webwinkels. Dit is 22 procent meer dan in dezelfde periode van 2017.