Waterrijk Oesterdam, Nederlands eerste Hybride Vakantie Resort
Een nieuw toekomst perspectief voor traditionele jachthavens
We gaan in gesprek met watersportliefhebber, initiatiefnemer en ontwikkelaar Mike Verwey van vakantieresort Waterrijk Oesterdam. Na een korte vrijage met het merk Largo van het Roompot-concern voor de exclusieve verhuur staat men gelukkig weer op eigen benen. "Wij willen een serieus en ultra luxe vakantieresort ontwikkelen. Het gebied kende ik al vanuit mijn jeugd als watersportbeoefenaar. Ik heb menige mijl afgelegd op waterski’s achter super snelle bootjes. Deze unieke locatie is ontstaan door de Deltawerken, de Oesterdam is een van de dammen die moet zorgen voor de scheiding van zoet en zout water. Het is net zoals Punt West, Parc Ganuenta kleinschalig van opzet, gelegen op een unieke locatie aan een van Zeeuwse wateren.”
Meer dan een standaard bungalowpark!
"Ik ben op dit idee gekomen omdat ik leuke dingen wil verkopen aan mensen voor hun vrije tijd. Als watersportliefhebber dacht ik aan een jachthaven aan zee en in- en verkoop van boten. Wat ik ook een leuk idee vond, was het starten van een outdoor adventure bedrijf.” Voor outdooractiviteiten als paintballen, klimmen, survival gecombineerd met vergaderen en lekker eten is volgens Mike Verweij nog steeds een markt. Hij heeft al in 2001 de stoute schoenen aangetrokken en ismeteen een Outdoor bedrijf gestart met watersport op de Speelmansplaten aan de Oesterdam. De eerste prille gedachte was een 20-tal grote groepsaccommodaties te realiseren die de outdoor sportactiviteiten konden versterken.
Gemeente en provincie grootste obstakels
"Al direct ben ik gestart met het aanvragen van een bestemmingsplanwijziging. Als ik zou hebben geweten dat het 10 jaar van mijn leven zou kosten om alle vergunningen binnen te halen en miljoenen euro’s te verbranden voor de meest bizarre, zinloze onderzoeken en rapporten was ik er nooit aan begonnen. Bovendien moesten we door de veranderende omstandigheden het concept weer aanpassen en stond de financiële haalbaarheid onder druk. Het is toch van de gekke dat lokale en provinciale de overheden het ondernemers zo lastig maken. Zelfs nu tijdens de bouw van het hotel en het restaurant als centrumvoorziening moeten op basis van veranderende omstandigheden weer nieuwe onderzoeken uitgevoerd worden. Wij liggen precies tussen twee zones van Natura 2000 en dan kan je je wel voorstellen hoe gevoelig deze locatie is voor een dergelijke ontwikkeling.”
Piet Boon inspireert Hout en Zink
In de brochure komen Hout, Zink en Stuc terug als de meest opvallende kenmerken bij de realisatie van de vakantievilla’s. "De gedachte voor de ontwikkeling van groepsaccommodaties liet ik gauw lopen toen eenmaal het besef kwam om een echt stoer, gaaf ultra luxe vakantie resort te bouwen. Ik had genoeg voorbeelden in Zeeland van de bekende landelijke ketens die allemaal op elkaar lijken. Mijn plan zou er op alle fronten bovenuit moeten steken. Ik zag in mijn visioenen een soort privé eiland, luxe cottages, luxe jachten en een trendy beach club en cabana’s op het strand. Een culinair restaurant en ultra luxe suites met uitgebreide wellness, spa en een gym. Om er toch weer een speciale draai aan te geven, is in het centrumgebouw een speciale showroom met twee mooie jachten. Dit benadrukt de nautische locatie en is ook een van de verdienmodellen onder dit project. Voor de luxe cottages en villa’s heb ik mij laten inspireren door Piet Boon. Mede door zijn betrokkenheid, de verbinding met de natuurlijke ligging aan het water zijn de bouwmaterialen en de stijl waarop alles is ontwikkeld, gemaakt met traditionele bouwmaterialen van hout, zink en stuc (beton). Je ziet dat terug in de typische bouwstijl van de vakantievilla’s, het hotel en het restaurant. Om onderscheid te maken tussen het hotelgedeelte en de zalen met restaurant zijn er twee verschillende kleuren zink voor de daken gekozen. Voor de jachthaven gebruiken we voor de steiger en de ligboxen duurzame materialen van PE, kunststof met een verlengde levensduur.”
Duurzaam rendement op termijn
Wie op deze locatie interesse heeft te investeren in recreatief onroerend goed voor rendement zal van een koude kermis thuiskomen. Bij de aanschaf voor eigen gebruik of gedeeltelijke verhuur kan men de eigen kosten op deze luxe investering hooguit wat beperken. Het beoogde rendement ligt in de verre toekomst wanneer deze villa’s na jaren gebruik in de verkoop komen. In totaal komen 148 water villa’s, en 34 hotelsuites en 157 ligplaatsen voor boten met een lengte tot 20 meter. Met koopsommen voor de villa’s van zo’n € 350.000,- tot € 700.000,- exclusief btw beslist geen aanvangstarief voor beoogd rendement bij verhuur. Op dit moment zijn er nog 36 villa’s in de verkoop waarbij de potentiële koper zelf zijn persoonlijke wensen kan vertalen in de realisatie. Volledig onder kelderen of een complete binnenhaven aanleggen, niets is te veel. De eerste verkopen dateren al van enkele jaren terug maar nu pas ziet men de schoonheid van dit luxe resort in wording door zijn imposante centrumgebouw met luxe jachthaven en trendy Beach club. Er is geen verplichte verhuur en kopers van een vakantievilla krijgen onderdak bij een VVE. Wie een hotelsuites koopt, valt onder het appartementsrecht. Zo dient men bij te dragen aan een aantal diensten en services van het hotel en restaurant. Voor alle kopers zijn er diverse voordelen waaronder een vaste korting op de catering. Er wordt geen rendement gegarandeerd voor geïnteresseerde kopers en de park- en beheerskosten zijn transparant. De kosten voor het parkbeheer zijn laag in vergelijking met andere vakantieresorts: tussen de € 1400,- en € 2400,- voor openbaar groen, afvalafvoer, schoonmaak terreinen, onderhoud wegen, beschoeiingen en openbare verlichting.
Nederlands eerste hybride vakantieresort
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de compleet nieuwe centrumvoorziening. Deze ligt in het hart van het resort en heeft een bijzondere vorm met een binnenkomst in het atrium en bestaat uit drie vleugels in een stervorm gesitueerd met het Zeeuwse water rondom. Waterrijk Oesterdam is mede daardoor meer dan een traditioneel bungalowpark! Mede door de locatie aan een van de Zeeuwse wateren, de architectuur, comfort en luxe uitvoeringen een holidayresort van internationale allure. Naast alle luxe villa’s is er het hotel met de luxe suites voor short stay of een nacht. Het hotel heeft een sfeervol trendy restaurant voor culinaire hoogstandjes met verschillende terrassen. Er komt een keukenbrigade met zes koks! Het hoofdgebouw biedt verder plaats aan receptie en ontvangst, vergaderruimte, wellness-faciliteiten met zwembad en een speciale feestzaal. Watersportliefhebbers kunnen gebruik maken van Marina Oesterdam door het huren van een ligplaats. Er is ruimte voor boten met verschillende afmetingen, van 7 meter tot en met een lengtemaat van wel 20 meter. De ligprijzen variëren van € 1389,50 tot € 6.340,- per jaar. De faciliteiten zijn een jachthaven kantoor, luxe sanitaire voorzieningen, trendy HarbourClub Zink met Cabana Strand, ontbijtservice en take away, vuilwaterververwerking, binnenstalling met vloerverwarming, trailerhelling, onderhoudsarm en een outdoor club voor de kinderen.
Een voorbeeld voor de traditionele jachthavens!
Aan Mike Verweij de vraag voor welke uitdagingen hij staat aangezien het totale project in zijn volle omvang binnen enkele maanden gereed zal zijn. "Allereerst moeten wij nog wel een aantal villa’s aan de man brengen maar dat zal wat sneller gebeuren nu dat het centrumgebouw binnenkort klaar is. Voor de korte termijn zal ik mijn aandacht moeten vestigen op het herstructureren van het totale bedrijf door te transformeren van een bouwer en ontwikkelaar naar een exploitant van een toptent met optimale gastvrijheid. Daarom zijn wij druk doende met de branding van de losse activiteiten en deze allemaal verbinden met de naam Oesterdam.” Langer als vijf jaar wil Mike Verweij niet kijken: "Ik wil eerst zien hoe ik deze organisatie naar dat hoge verwachtingspatroon kan sturen. Verkopen is voor mij nog geen optie. Wat moet je met dat vermogen? Weer opnieuw te beginnen? Dus op dit moment heb ik daar geen plannen voor maar uiteraard houd ik alle opties open.”
Uitdagingen
"Grootste uitdaging is om het bedrijf op het luxe niveau te brengen wat ik voor ogen heb en dat de gast zich ook als gast gewaardeerd voelt. Maar ook de juiste doelgroep vinden die dat waardeert. Tot nu toe lukt het wel de juiste mensen te halen, de salarissen lopen wat op en we hebben wat aan de mogelijkheden voor eigen huisvesting geregeld binnen het hotel. We werken ook in ploegen.”
Doelgroepen
"Onze doelgroepen zijn de lokale markt, de zakelijke markt waarvoor tal van extra voorzieningen aanwezig zijn, toeristen in de vakantieperiodes, Duitsers, Belgen en Denen. De totale investering is ruim 100 miljoen. Voor het reserveringssysteem werken wij met BookingExperts en de toegangsautorisatie komt van CAT die ook alles voor de jachthaven heeft ingeregeld. Voor het evenement gedeelte werken wij met het SAM reserveringsprogramma. Als bouwbedrijf is gekozen voor BoVeSaW dat ik deze sector nog vrij onbekend is. Dat geldt voor mij zelf ook waarbij ik mij niet zoveel heb laten beïnvloeden door de bekende spelers in deze branche maar juist heel dicht bij mijn eigen gevoel ben gebleven. Wat goed is, is goed en wat krom is, is krom. Zo simpel kan het zijn.”
Wie meer wilt weten over de huidige ontwikkelingen kan terecht op www.waterrijkoesterdam.nl of op Twitter via @waterrijkoesterdam