Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land

Groot verschil tussen duurzaam denken en duurzaam gedrag

2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land
Deze zomer gaat naar verwachting 70% van de Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nederlanders. Net als in 2018 gaan ruim 8,8 miljoen Nederlanders naar het buitenland en ruim 2,5 miljoen Nederlanders kiezen voor een lange zomervakantie in eigen land. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek dat NBTC-NIPO Research onlangs heeft uitgevoerd naar de vakantieplannen van de Nederlandse bevolking. Hieruit blijkt ook een forse groei van vliegvakanties door Nederlanders in 2019 en het grote verschil tussen denken over duurzame vakanties en duurzaam gedrag.

Niks duurzaam gedrag

"Opvallend dit jaar is dat Nederlanders meer vliegvakanties ondernemen in vergelijking met 2018 (+5%), terwijl uit eerder onderzoek blijkt dat Nederlanders bereid zijn tot het plannen van duurzame vakanties,” aldus Frans van der Horst, directeur NBTC-NIPO Research.

60% houdt rekening met duurzame vakantie

De tegenstelling tussen woorden over duurzaam gedrag en waarschijnlijke boekingen blijkt uit het onderzoek. Bijna 60% van de Nederlanders vindt het belangrijk om bij het boeken van een vakantie rekening te houden met duurzaamheid. "In vergelijking met 2010 toen we deze vraag ook stelde, is er geen verandering te zien. Met name 65-plussers vinden duurzame vakanties belangrijk (65%), dit is meer dan wat Nederlanders tussen de 25 en 34 jaar aangeven (51%),” aldus Frans van der Horst.

Duurzame vakanties licht verbetert imago onder Nederlanders

Steeds meer Nederlanders hebben een positieve houding ten aanzien van duurzame vakanties. "In 2010 gaf 19% van de Nederlanders aan het oneens te zijn met het feit dat een duurzame vakantie afzien is. Dit jaar heeft 27% aangegeven het hiermee oneens te zijn,” vertelt Van der Horst. "Daarnaast zien steeds meer Nederlanders in dat je zelf wel degelijk iets kunt veranderen door duurzaam te reizen.”

NBTC-NIPO Research heeft onderzoek gedaan naar de zomervakantieplannen van bijna 11.000 Nederlanders (representatieve steekproef). Het ging daarbij om vakanties van een week of langer in de komende zomerperiode (mei tot en met september). De stelling over duurzaam reizen is gesteld aan 2.870 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Trefwoorden: vakantie, vliegen, duurzaamheid, sustainable tourism

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.