Winnaars Booking Booster Programma
Vier start-ups waarvan twee uit Nederland zijn de winnaars van het Booking Booster accelerator programma 2019. Booking.com wil hiermee start-ups in duurzaam toerisme ondersteunen.
Tien start-ups kregen in een periode van drie weken lezingen, workshops en intensieve coaching door Booking.com aangeboden Het programma sloot af met een sessie waarin de deelnemers met een business pitch streden om prijzen tot wel 500.000 euro. De totale waarde van het fonds van Booking.com is 2 miljoen euro en is bedoeld om start-ups in duurzaam toerisme te ondersteunen in hun groei.
Uiteindelijk werden de Australische Okra Solar en Colombiaanse IMPULSE Travel beide voor hun plannen beloond met de hoogste prijs, van 500.000 euro. De Nederlandse Avy en I Like Local sleepten ook prijzen in de wacht, ter waarde van respectievelijk 200.000 euro en 100.000 euro.
Technologie krachtig instrument voor de goede zaak
"Ik ben enorm onder de indruk van de ongelofelijke toewijding die deze geweldige start-ups tonen en de innovatieve oplossingen die ze ontwikkelen om overal ter wereld verduurzaming door te voeren en lokale gemeenschappen te beschermen”, aldus Gillian Tans, CEO van Booking.com. "We geloven al heel lang dat technologie een krachtig instrument kan zijn als het voor een goede zaak wordt ingezet, en daar hoort duurzaam reizen ook bij.”
Tijdens de kick-off presentatie van de Booking Booster 2019 finale spoorde Livia Firth, oprichter en creatief directeur van Eco-Age en Booking Booster Ambassador 2019, iedereen aan om de duurzaamheid na te streven en innovaties op dit gebied te ondersteunen: "Duurzaamheid is het grote geheel, en wij spelen hier allemaal een rol in. Wie we ook zijn en waar we voor ook werken – bij een start-up, binnen een gevestigd bedrijf, als beleidsmakers of als lid van een regering – wij kunnen het verschil maken, elke dag weer. En vandaag de dag weten we dat we ook dat verschil kunnen maken wanneer we een reis boeken.”
Tien startups
De tien start-ups die aan het programma voor 2019 deelnamen, komen uit acht verschillende landen en zijn samen over bijna de hele wereld actief. Hun activiteiten vertegenwoordigen een rijk palet aan modellen en oplossingen, waaronder producten die slim gebruikmaken van technologie om natuurbescherming op grote schaal mogelijk te maken, evenals platforms die bedreigde gemeenschappen de kracht geven om te groeien.
"We zijn ontzettend blij en dankbaar met de erkenning en beurs van Booking.com!” aldus Sanne Meijboom, CEO van I Like Local. "Hierdoor kunnen wij onze impact in Afrika en Azië verbreden en verdiepen. Naarmate we meer reizigers inspireren om de diversiteit van onze wereld te ervaren via onze lokale hosts, kunnen we meer gemeenschappen ondersteunen en meer mensen uit de armoede verlossen."
Nog meer initiatieven
De andere start-ups op het gebied van duurzaam toerisme die ook een beloning ontvingen uit het fonds van het Booking.com Booster Programma 2019 zijn: NotOnMap (India) met 250.000 euro, SASANE Sisterhood Trekking and Travel (Nepal) met 175.000 euro, Picha Eats (Maleisië) met 175.000 euro, Clean Travel (Australië) met 100.000 euro, Hydrao (Frankrijk) met 100.000 euro, en Sumba Hospitality Foundation (Indonesië) met 100.000 euro. Alle deelnemende start-ups, ook zij die geen geldprijs wonnen, ontvangen een jaar lang begeleiding en coaching door experts van Booking.com. Daarnaast krijgen ze de kans om met Booking.com samen te werken aan innovatie en experimenten om hun groei te bevorderen, bijvoorbeeld door projecten op te zetten met het vrijwilligersprogramma van Booking Cares.