Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Redactie
PleisureWold NRIT

Winnaars Booking Booster Programma

Winnaars Booking Booster Programma

Vier start-ups waarvan twee uit Nederland zijn de winnaars van het Booking Booster accelerator programma 2019. Booking.com wil hiermee start-ups in duurzaam toerisme ondersteunen.


Tien start-ups kregen in een periode van drie weken lezingen, workshops en intensieve coaching door Booking.com aangeboden Het programma sloot af met een sessie waarin de deelnemers met een business pitch streden om prijzen tot wel 500.000 euro. De totale waarde van het fonds van Booking.com is 2 miljoen euro en is bedoeld om start-ups in duurzaam toerisme te ondersteunen in hun groei.


Uiteindelijk werden de Australische Okra Solar en Colombiaanse IMPULSE Travel beide voor hun plannen beloond met de hoogste prijs, van 500.000 euro. De Nederlandse Avy en I Like Local sleepten ook prijzen in de wacht, ter waarde van respectievelijk 200.000 euro en 100.000 euro.

Technologie krachtig instrument voor de goede zaak

  

"Ik ben enorm onder de indruk van de ongelofelijke toewijding die deze geweldige start-ups tonen en de innovatieve oplossingen die ze ontwikkelen om overal ter wereld verduurzaming door te voeren en lokale gemeenschappen te beschermen”, aldus Gillian Tans, CEO van Booking.com. "We geloven al heel lang dat technologie een krachtig instrument kan zijn als het voor een goede zaak wordt ingezet, en daar hoort duurzaam reizen ook bij.” 


Tijdens de kick-off presentatie van de Booking Booster 2019 finale spoorde Livia Firth, oprichter en creatief directeur van Eco-Age en Booking Booster Ambassador 2019, iedereen aan om de duurzaamheid na te streven en innovaties op dit gebied te ondersteunen: "Duurzaamheid is het grote geheel, en wij spelen hier allemaal een rol in. Wie we ook zijn en waar we voor ook werken – bij een start-up, binnen een gevestigd bedrijf, als beleidsmakers of als lid van een regering – wij kunnen het verschil maken, elke dag weer. En vandaag de dag weten we dat we ook dat verschil kunnen maken wanneer we een reis boeken.”

 

Tien startups

  

De tien start-ups die aan het programma voor 2019 deelnamen, komen uit acht verschillende landen en zijn samen over bijna de hele wereld actief. Hun activiteiten vertegenwoordigen een rijk palet aan modellen en oplossingen, waaronder producten die slim gebruikmaken van technologie om natuurbescherming op grote schaal mogelijk te maken, evenals platforms die bedreigde gemeenschappen de kracht geven om te groeien.


 "We zijn ontzettend blij en dankbaar met de erkenning en beurs van Booking.com!” aldus Sanne Meijboom, CEO van I Like Local. "Hierdoor kunnen wij onze impact in Afrika en Azië verbreden en verdiepen. Naarmate we meer reizigers inspireren om de diversiteit van onze wereld te ervaren via onze lokale hosts, kunnen we meer gemeenschappen ondersteunen en meer mensen uit de armoede verlossen."

Nog meer initiatieven

  

De andere start-ups op het gebied van duurzaam toerisme die ook een beloning ontvingen uit het fonds van het Booking.com Booster Programma 2019 zijn: NotOnMap (India) met 250.000 euro, SASANE Sisterhood Trekking and Travel (Nepal) met 175.000 euro, Picha Eats (Maleisië) met 175.000 euro, Clean Travel (Australië) met 100.000 euro, Hydrao (Frankrijk) met 100.000 euro, en Sumba Hospitality Foundation (Indonesië) met 100.000 euro. Alle deelnemende start-ups, ook zij die geen geldprijs wonnen, ontvangen een jaar lang begeleiding en coaching door experts van Booking.com. Daarnaast krijgen ze de kans om met Booking.com samen te werken aan innovatie en experimenten om hun groei te bevorderen, bijvoorbeeld door projecten op te zetten met het vrijwilligersprogramma van Booking Cares.

 
 
Trefwoorden: reisbranche, innovatie, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.