Geplaatst op: 17-05-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?

Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?

Van mensen die in de toekomst in toerisme aan de slag willen, wordt een hoger opleidingsniveau verwacht. Bestaande werknemers moeten zichzelf trainen om om de snelle technologische veranderingen te kunnen bijbenen. ‘High Tech with a Human Touch’ wordt de gouden skills combinatie.


Dat zijn de eerste conclusies van het Europese project Next Tourism Generation (NTG) Alliance dat zich richt op het verbeteren van de connectie tussen toeristisch onderwijs en de reiswereld. In Nederland is de Breda University of Applied Sciences partner in het project.

Vier megatrends

  

De onderzoekers signaleren vier megatrends in toerisme:

  1. Evoluerende bezoekersvraag
  2. Duurzame toeristische groei
  3. Technologische mogelijkheden
  4. Reismobiliteit

Uitdagingen
Uitdagingen voor de branche zijn er ook. Zo komen er in de toekomst veel toeristen uit Aziatische landen en we moeten leren omgaan met hun culturele achtergrond. Ook overtourism en overcrowding zijn grote problemen waar we een balans in moeten zien te vinden. Op duurzaam vlak zijn de klimaatverandering en de de schaarse grondstoffen een uitdaging. Aan de andere kant kan toerisme mensen en culturen dichter bij elkaar brengen en financiële middelen genereren die ten goede komen aan landschappelijk en cultureel erfgoed

Skills gaps

  

Toerisme zorgt wereldwijd voor 313 miljoen banen, bijna 10% van alle banen ter wereld. Die banen gaan de komende jaren sterk veranderen. Opvallend is dat vooral een skillsgap wordt gezien in meer algemene vaardigheden dan in toerisme-specifieke vaardigheden. De onderzoekers zien daarbij deze ontwikkelingen:

  • Over het algemeen wordt een hoger opleidingsniveau verwacht
  • Van de huidige werknemers wordt verwacht dat ze zichzelf trainen om goed om te kunnen gaan met digitale innovaties en disrupieve businessmodellen
  • Ze moeten zich bekwamen in het creëren van unieke, op maat gemaakte en gepersonaliseerde ervaringen
  • Een beter begrip van AI, VR, AR en data-analyse is hard nodig
  • In toerisme en hospitality zijn branche-overstijgende vaardigheden belangrijker dan ooit

 

Trefwoorden: arbeid, arbeidsmarkt, vaardigheden, toerisme, horeca, onderzoek

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...