Geplaatst op: 20-05-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op vakantie te gaan, familie en vrienden te bezoeken. Deze verhouding geldt voor zowel directe vluchten als transfervluchten, en gaat tevens op voor grote en kleine bestemmingen.
Onderzoek dat reiskoepel ANVR heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau SEO toont aan dat het klassieke hokjes-denken op Schiphol voorbij is. Segmenten zijn sterk vervlochten en afhankelijk van elkaar waardoor de luchthaven gebaat is bij diversiteit qua luchtvaartmaatschappijen en type passagiers.

 

Netwerkmaatschappijen, bedoeld voor de instandhouding van met name het intercontinentale netwerk, zijn afhankelijk van transferpassagiers. En -in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen- reizen deze transferpassagiers voor het merendeel (63 procent) met een leisure motief.
Business- en leisure kunnen niet zonder elkaar, maar versterken elkaar juist. Waar business zorgt voor het vergroten van het vliegnetwerk, zorgt leisure voor het verhogen van de vliegfrequentie op bestemmingen. Het onderzoek toont aan dat focus op alleen de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen te eenzijdig is en de welvaart niet ten goede komt. 

Merendeel reist niet-zakelijk

Het uitgebreide Schipholnetwerk is van groot economisch belang, maar wordt nu beperkt in groei. Belangrijk dus te weten welke keuzes moeten worden gemaakt.
Het SEO-onderzoek, uitgevoerd in de eerste maanden van 2019, laat zien dat 2/3 van de passagiers

reist voor niet-zakelijke doeleinden. Dit aandeel is zelfs van 2000 naar nu gegroeid van 60 procent naar 67 procent. Bij netwerkmaatschappijen is dat 65 procent en van point-to-point maatschappijen 75 procent.

63 procent Van de transferpassagiers, vooral relevant voor de instandhouding van het intercontinentale bestemmingennetwerk, reist met een leisure motief. Van de op Schiphol opstappende netwerkpassagiers is dit zelfs 70 procent.

Van alle commerciële passagiersvluchten vanaf Schiphol vliegt 83 procent naar een zgn. mainport bestemming. Tweederde van deze passagiers reist met leisure motief. Het zijn dus deze grote aantallen leisure reizigers die een hoge vluchtfrequentie op de bestemmingen mogelijk maakt.

Ook naar niet-mainportbestemmingen vliegt overigens nog altijd 20 procent met een businessmotief. Dit hokjes-denken is echter niet meer van deze tijd; reizigers en luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met een hybride sector en verstrengeling is inherent daaraan.


Leisure draagt bij aan welvaart

Netwerkmaatschappijen op Schiphol dragen met 375.000 vluchten jaarlijks € 2,7 miljard bij aan Nederlandse welvaart. 50 procent (€ 1,4 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Point-to-pointmaatschappijen dragen met 110.000 vluchten jaarlijks € 1,7 miljard bij aan welvaart. 73 procent (€ 1,3 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Vluchten naar mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 3,6 miljard bij aan welvaart.
48 procent (€ 1,7 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Vluchten naar niet-mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 1,4 miljard bij aan welvaart.
80 procent (€ 1,1 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.


Leisure en business versterken elkaar

In het maatschappelijke debat over de uitbreiding van Schiphol wordt veelal gewezen op het economische belang. Een eventuele verruiming van de capaciteit op Schiphol zou volgens velen dan ook moeten worden benut voor groei van het aantal vluchten naar zakelijke bestemmingen.
SEO heeft de effecten berekend van 2 procent groei op Schiphol per jaar; een gematigde groei met nog steeds capaciteit schaarste. Vervolgens hebben zij diverse toekomstscenario’s berekend bij het toewijzen van deze extra capaciteit naar bestemmingen met veel zakelijk verkeer.
Uit de doorrekening van SEO komt naar voren dat een eenzijdige focus op de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen niet welvaart-optimaal is. Het blijkt dat naar rato verdelen van de extra capaciteit over àlle bestemmingen meer welvaart oplevert, omdat meer Nederlandse reizigers hiervan profiteren.

Trefwoorden: Onderzoek, passagiersvluchten

CELTH





||| Nieuws |||

21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.
20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.
19/02/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs en Centraal Museum versterken positie Utrecht voor bijeenkomsten
Twee bekende iconen van de stad Utrecht, het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs, slaan de handen ineen om Utrecht te positioneren voor congressen en tentoonstellingen.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...