Geplaatst op: 20-05-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op vakantie te gaan, familie en vrienden te bezoeken. Deze verhouding geldt voor zowel directe vluchten als transfervluchten, en gaat tevens op voor grote en kleine bestemmingen.
Onderzoek dat reiskoepel ANVR heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau SEO toont aan dat het klassieke hokjes-denken op Schiphol voorbij is. Segmenten zijn sterk vervlochten en afhankelijk van elkaar waardoor de luchthaven gebaat is bij diversiteit qua luchtvaartmaatschappijen en type passagiers.

 

Netwerkmaatschappijen, bedoeld voor de instandhouding van met name het intercontinentale netwerk, zijn afhankelijk van transferpassagiers. En -in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen- reizen deze transferpassagiers voor het merendeel (63 procent) met een leisure motief.
Business- en leisure kunnen niet zonder elkaar, maar versterken elkaar juist. Waar business zorgt voor het vergroten van het vliegnetwerk, zorgt leisure voor het verhogen van de vliegfrequentie op bestemmingen. Het onderzoek toont aan dat focus op alleen de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen te eenzijdig is en de welvaart niet ten goede komt. 

Merendeel reist niet-zakelijk

Het uitgebreide Schipholnetwerk is van groot economisch belang, maar wordt nu beperkt in groei. Belangrijk dus te weten welke keuzes moeten worden gemaakt.
Het SEO-onderzoek, uitgevoerd in de eerste maanden van 2019, laat zien dat 2/3 van de passagiers

reist voor niet-zakelijke doeleinden. Dit aandeel is zelfs van 2000 naar nu gegroeid van 60 procent naar 67 procent. Bij netwerkmaatschappijen is dat 65 procent en van point-to-point maatschappijen 75 procent.

63 procent Van de transferpassagiers, vooral relevant voor de instandhouding van het intercontinentale bestemmingennetwerk, reist met een leisure motief. Van de op Schiphol opstappende netwerkpassagiers is dit zelfs 70 procent.

Van alle commerciële passagiersvluchten vanaf Schiphol vliegt 83 procent naar een zgn. mainport bestemming. Tweederde van deze passagiers reist met leisure motief. Het zijn dus deze grote aantallen leisure reizigers die een hoge vluchtfrequentie op de bestemmingen mogelijk maakt.

Ook naar niet-mainportbestemmingen vliegt overigens nog altijd 20 procent met een businessmotief. Dit hokjes-denken is echter niet meer van deze tijd; reizigers en luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met een hybride sector en verstrengeling is inherent daaraan.


Leisure draagt bij aan welvaart

Netwerkmaatschappijen op Schiphol dragen met 375.000 vluchten jaarlijks € 2,7 miljard bij aan Nederlandse welvaart. 50 procent (€ 1,4 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Point-to-pointmaatschappijen dragen met 110.000 vluchten jaarlijks € 1,7 miljard bij aan welvaart. 73 procent (€ 1,3 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Vluchten naar mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 3,6 miljard bij aan welvaart.
48 procent (€ 1,7 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Vluchten naar niet-mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 1,4 miljard bij aan welvaart.
80 procent (€ 1,1 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.


Leisure en business versterken elkaar

In het maatschappelijke debat over de uitbreiding van Schiphol wordt veelal gewezen op het economische belang. Een eventuele verruiming van de capaciteit op Schiphol zou volgens velen dan ook moeten worden benut voor groei van het aantal vluchten naar zakelijke bestemmingen.
SEO heeft de effecten berekend van 2 procent groei op Schiphol per jaar; een gematigde groei met nog steeds capaciteit schaarste. Vervolgens hebben zij diverse toekomstscenario’s berekend bij het toewijzen van deze extra capaciteit naar bestemmingen met veel zakelijk verkeer.
Uit de doorrekening van SEO komt naar voren dat een eenzijdige focus op de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen niet welvaart-optimaal is. Het blijkt dat naar rato verdelen van de extra capaciteit over àlle bestemmingen meer welvaart oplevert, omdat meer Nederlandse reizigers hiervan profiteren.

Trefwoorden: Onderzoek, passagiersvluchten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...