Geplaatst op: 05-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa
Vier grote organisaties in toerisme en academische opleidingen gaan een samenwerking aan voor het verbeteren en delen van kennis voor duurzaam toerisme in Europa. Het gaat om de vier instellingen CELTH (Center of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality in Nederland), ETC (European Travel Commission), ETOA (European Tourism Association) en NECSTouR (Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism).

De samenwerking vertegenwoordigt academische experts, nationale toeristische organisaties, toeristische industrie, lokale overheden en nog meer stakeholders. Het partnerschap is een creatieve samenwerking waarin publiek-private verbanden beter beleid en toeristische producten ontwikkelen. De doelen van de samenwerking zijn om toepasbaar beleid te ontwikkelen, het inzetten van data, analyse en actuele inzichten om destinaties aantrekkelijk en vitaal te houden om er in te leven, werken en bezoeken op de lange termijn.

Nodig in dynamische ontwikkeling

De vrijetijdseconomie zorgt voor 12% van de werkgelegenheid in Europa. Dit is een snel ontwikkelende sector, gevoed door nieuwe technologische ontwikkelingen en een groeiend deel van de wereldbevolking dat zich het reizen kan veroorloven en dit wordt aangevuld door sterke thuismarkten. In deze dynamische omstandigheden is er in sommige destinaties een anti-toerisme sentiment ontstaan dat leidt tot politieke maatregelen gericht op de korte termijn die geen rekening houden met de fundamentele belangen van zowel de gemeenschap als de industrie.

De vier organisaties menen dat goed gecoördineerd en innovatief management nodig is om de capaciteit te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen. Ook is er een open debat nodig over de noodzakelijke compromissen.

Menno Stokman: veerkrachtige bestemmingen

 CELTH directeur Menno Stokman: "Deze urgente onderwerpen in de sector vragen om een meer wetenschappelijke aanpak, met data en ervaring. We hebben een netwerkorganisatie met partners nodig om te werken aan het managen van duurzame destinaties en voor een duurzame sector. Deze sector heeft sociale, ecologische en economische doelen. Dit nieuwe partnership werkt samen met relevante stakeholders voor het ontwikkelen van visie en strategie. Dat maakt het mogelijk voor bestemmingen en de industrie om verantwoorde keuzes te maken die leiden tot een duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen.”

Tom Jenkins: "Niet alleen toerisme tolereren maar verwelkomen"

 ETOA heeft 1100 leden, vooral touroperators en toeleveranciers, die gezamenlijk goed zijn ongeveer 12 miljard euro omzet per jaar.
CEO van ETOA, Tom Jenkins: "Toerisme is van cruciaal belang voor de Europese economie. Het wordt ook breed verkeerd begrepen. Bewijzen van de voordelen van toerisme moeten gecommuniceerd worden en de economische implicaties moeten we uitleggen. Steden veranderen continue en wat bezoekers uitgeven is daarop van grote invloed. De leden van ETOA verkopen het Europees toerisme op een wereldwijde schaal: hun klanten willen zich welkom voelen, niet alleen getolereerd, en zij hebben meer opties. De negatieve impact van toerisme op lokaal niveau zijn sterk geconcentreerd, over het verloop van een dag, naar seizoenen en geografisch. Zowel bestemmingen en de industrie kunnen dit beter doen. Met deze nieuwe samenwerking heb ik er vertrouwen in dat het beter kan.”
Trefwoorden: toerisme, duurzaam, overtourism, duurzaam toerisme, touroperator

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...