Geplaatst op: 11-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

De 100 grootste horecabedrijven van Nederland

De 100 grootste horecabedrijven van Nederland

McDonald’s is wederom het grootste horecabedrijf van Nederland. Op plaatsen twee en drie staan net als vorig jaar Van der Valk en Landal GreenParks. Ze boekten samen meer dan 8 miljard euro omzet. Dat blijkt uit de Top 100 van Misset Horeca.


De 100 grootste horecabedrijven van ons land doorbraken na een lange en warme zomer voor het eerst de omzetgrens van 8 miljard euro.

Bijna alle bedrijven zien omzet groeien

  

2018 gaat voor de Nederlandse horeca de boeken in als een uitstekend jaar. Van de 100 bedrijven in de lijst zagen er slechts 11 de omzet dalen. In de top 20 daalde bij geen enkel bedrijf de omzet.

 

Top 3

  

Het grootste horecabedrijf van Nederland McDonalds wist 896 miljoen omzet te boeken, een groei van maar liefst 10,5%. Ook de nummer 2, Van der Valk had een uitstekend jaar achter de rug met een omzetgroei van 6,8% en kwam uit op 703 miljoen euro. Nummer 3, Landal GreenParks zag de omzet met 4,8% groeien naar 379 miljoen euro.


Opvallend zijn de forse groeicijfers van sommige bedrijven. Zo groeide de omzet van Corendon Hotels met 141% en die van A’dam Six Senses met 76%.

Opvallende bedrijven

  

Center Parcs wist haar omzet met 6,9 te vergroten en sloot 2018 af met een omzet van 178 miljoen euro. Ook de Krim op Texel had met een omzet van 30 miljoen euro (+11,5%) een goed jaar achter de rug. Hennie van de Most boeken ook een plus en groeide met 6,9% naar 32 miljoen euro omzet. Twee oude bedrijven van Hennie van der Most, Preston Palace en de Bonte Wever staan in de Top 100 op respectievelijk de 68ste en 81ste plaats.

Opmerkelijke cijfers Efteling

  

Meest opvallende verliezer is de Efteling dat aan Misset Horeca een omzetverlies van 23% rapporteerde en uitkwam op een omzet van 55 miljoen euro. De oorzaak is niet een slecht jaar voor de Efteling maar het feit dat het bedrijf voor het eerst gegevens aanleverde, de inschatting van de redactie uit eerdere jaren was schijnbaar iets te optimistisch geweest.

 
Link: https://www.missethoreca.nl/horeca/artikel/2019/06/ranglijst-horeca-top-100-2019-de-grootste-horecabedrijven-van-nederland-101320500
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, omzet

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...